Hoe 'groot' is een atoom in vergelijking tot een mens?

Ik weet dat er afmetingen zijn, maar ik zou het graag willen visualiseren. Dus als wij de atoom zijn vergeleken met een doorsnee lichaam van een mens, hoe groot is dan het gebied om ons heen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze manier vergelijken gaat haast niet, het getal dat daar uit komt is zo groot dat je dat niet kunt beseffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze melkweg heeft diameter van 100.000 lichtjaar (100.000 x 9.5 biljoen km), wat erg moeilijk te beseffen is, maar toch heb je een idee. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
* 'een' naar boven schiet *

Het beste antwoord

Afhankelijk van welk materiaal, is ook een atoom verschillend van grootte. Typisch is 100 picometer. Dat is 10^-10 meter. Een haar is bijvoorbeeld 70micrometer dik (10^-6 meter). Deel je een haar door 70.000 dan kom je in de richting van een atoom. Stel de mens is dus 1 atoom groot, dan zou de echte mens 20.000.000.000 meter groot zijn (= ongeveer 20 miljoen kilometer groot zijn).

http://www.voorbeginners.info/scheikunde/het-atoom.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (1)

Theoretisch gezien is een atoom het kleinste deeltje van een stof dat nog alle eigenschappen van die stof bezit. Je kan het je het best proberen voorstellen door bvb een suikerkorrel te nemen die je steeds maar in kleinere stukjes gaat delen. Probeer dit nu te vergelijken met een menselijk lichaam: een atoom is iets wat veel kleiner is dan een suikerkorreltje. Dit geeft je een idee van wat dat voorstelt t.o.v. het menselijk lichaam.