waarom wordt w.c. papier zo snel nat in vergelijk met printerpapier?

mijn dochter doet voor school een test en die bestaat eruit te meten hoe snel papier nat wordt en waarom.
Daarbij viel het op dat karton en toiletpapier en servetten en krantenpapier erg snel nat wordt.
zeg maar verzadigd dus. Hoe kan dat? Waarom is dat niet het geval bij schrijf/tekenpapier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Karton, toiletpapier, servetten en krantenpapier hebben een andere samenstelling en structuur dan de papiersoort die b.v. voor weekbladen wordt gebruikt. Hoe dichter de papiervezels op elkaar worden geperst, des te kleiner is het absorptievermogen; vloeistoffen worden dan dus minder snel door het papier opgenomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De vezels die in luxere papiersoorten worden gebruikt zijn fijner van structuur dan bij b.v. toiletpapier. Daardoor kunnen de vezels dichter op elkaar worden geperst, zodat het papier minder snel vocht opneemt.
Ook wordt bij luxere papiersoorten soms een speciale coating gebruikt om het papier te beschermen. Die coating werkt ook vochtafstotend.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Toiletpapier en servetten zijn er voor GEMAAKT om snel nat te worden.
Dat papier is bedoeld om snel vocht op te nemen.
Daarom is de samenstelling, de hulpstoffen etc. anders en de fabrikage is anders.
Het wordt bijvoorbeeld veel minder hard geperst.

Voor krantenpapier en karton geldt dat het niet zo belangrijk is als het snel nat wordt.
Het is immers bedoeld voor eenmalig gebruik.

Printerpapier en schrijf/tekenpapier moet heel lang mee gaan.
Dat mag niet nat worden en moet heel lang mee gaan.

Lees hier meer over papier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Papier