Als electronen (een electrische stroom) in een spoel lopen, dan krijg je een electromagneet, waarbij de magnetische veldlijnen haaks op de looprichting van de electronen staan (rechterhand ofwel kurketrekkerregel van Maxwell)
Er zijn sommige elementen en stoffen, waarbij de electronen min of meer in een vlag liggen EN dezelfde kant op draaien. Deze ferromagnetische materialen, waarvan ijzer cobalt en nikkel de bekendsten zijn, zijn onder invloed van magnetisme is staat, hun electronenvelden zo te richten, dat ze zelf ook magnetisch worden en dan dus door de magneet worden aangetrokken.
Sommige mengsels van metalen (Staal, AlNiCo, Samarium-Kobalt en Neodynium-IJzer en keramische stoffen (Bariumferriet) kunnen door ze aan een kortstondig ZEER KRACHTIG magneetveld bloot te stellen, BLIJVEND gemagnetiseerd worden, de atomen houden hun electronenbanen dan in een stand zodat ze samenwerken en daardoor samen een (grote) magneet vormen.
Een magneet bestaat dus uit elementairmagneetjes die
hun electronenbanen in belangrijke mate in het platte vlak gezien in een richting om de atoomkern heen draaien.
De laatste jaren zijn zeer krachtige permanente magneten ontwikkeld oa. voor zweeftreinen.
Zo zijn dit soort magneetjes in staat meer dan 1000X hun eigen massa te tillen.
Dit soort magneten kom je tegen in oordopjes, sluitingen
en electromotoren van radiografische vliegtuigen ,helicopters enz.

WAARSCHUWING: laatst genoemde magneten (Neodynium en Samarium Cobalt) zijn zo krachtig, dat ze op afstand magneetstrips (pinpas) en harde schijven kunnen wissen.
Ook zijn ze zo sterk dat als ze in de buurt van ijzer of erge nog een ander magneet van hetzelfde materiaal komen, ze op elkaar knallen en zich kunnen vergruizen.
Magneten die zwaarder zijn dan enige grammen, kunnen
je handen verwonden (knijpblaren etc.)en zijn , als ze op ijzer geplakt zitten (radiatoren ed.) er soms zelfs met een tang niet van af te halen zijn, lukt dat wel, dan kun je ze niet van de tang afhalen.
Pas op met pacemakers, ingebouwde defibrilatoren en implantaten.
Geef dit soort magneten niet aan kinderen.
Wel zitten ze in constructiedozen waar je bouwsels mee kunt maken.
de magneetjes die in deze staafjes zitten, zijn, omdat ze zo klein zijn, redelijk ongevaarlijk, een pinpas kunnen ze echter wel wissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een permanente magneet, meestal gewoon als magneet aangeduid, (in de volksmond ook soms trekstaal genoemd) is een voorwerp dat van zichzelf magnetisme vertoont. Dit in tegenstelling tot een elektromagneet, waarvan het magnetisme het gevolg is van de elektrische stroom door de spoel. Magnetisme is het verschijnsel dat een magneet een aantrekkende werking uitoefent op onder meer ijzeren voorwerpen, en een aantrekkende dan wel afstotende werking uitoefent op andere magneten. Magnetisme is een eigenschap van het ferromagnetische materiaal waaruit een magneet bestaat en waarin de magnetische dipolen alle permanent dezelfde kant op staan. Magnetisme is ontdekt aan het mineraal magnetiet.

Onder bijzondere omstandigheden kan een permanente magneet zijn magnetische eigenschap wel snel verliezen, onder andere door sterke verhitting, stoten en demagnetisering met behulp van andere magneten. Onder normale omstandigheden vindt het verlies van magnetisme echter zeer langzaam plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk maar eens naar deze video:

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060314_magneten04