Daar is geen achterliggend principe, want ze nemen niet de weg van de minste weerstand.
Elektronen volgen de richting van het elektromagnetisch veld.
Reddie
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ in de kern van een atoom bevinden zich de protonen en neutronen. De elektronen bevinden zich om deze kern. De protonen zijn positief en de elektronen negatief geladen. Zij zijn inderdaad verbonden door een elektromagnetisch veld. Omdat de elektronen niet strek verbonden zijn met de kern, kun je deze makkelijk verbreken, zodat er nieuwe bindingen kunnen plaatsvinden met andere atomen.
Reddie
5 jaar geleden
@PJJMulder, Elektronen zijn juist loeisterk verbonden met de kern.
Dat is de reden dat je niet met stoel en al door de vloer zakt.
Elektromagnetische krachten zijn biljarden keer zo sterk als de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Reddie de schil van de atomen bestaat uit elektronen. De elektronen in de schil kunnen scheikundig gezien heel makkelijk loslaten om een andere verbinding aan te gaan. Denk aan ballon tegen haar. Ik heb het dan over de opbouw van 1 atoom.
Jij beredeneert het niet op het niveau van 1 atoom, maar natuurkundig, dan klopt het dat elektromagnetische velden loeisterk zijn. Ik had het er nog over met mijn dochter. Jouw antwoord is buiten kijf goed. Alleen is mijn aanvulling scheikundig gegeven (1 atoom) terwijl het waarschijnlijk natuurkundig bedoeld is (elektriciteit). Dat is altijd het vervelende op GV. Je weet niet hoe iemand het precies vraagt, bedoelt.
Antoni
5 jaar geleden
De vraag is waarschijnlijk gesteld naar aanleiding van deze vraag https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/659037/waardoor-gaan-plasmadraden-vinger/ 'Waardoor gaan plasmadraden naar je vinger?' van erotisi. Als dat zo is, dan is de vraag natuurkundig bedoeld, niet scheikundig.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni dan is de vraag inderdaad natuurkundig :-)
erotisi
5 jaar geleden
Ok, als ik dan mijn vraag mag beantwoorden, is het electromagnetisch veld van mijn vinger beter dan van de lucht eromheen. De vraag is dan waardoor komt dat? Omdat mijn vinger een hoger dichtheid heeft dan lucht en daardoor het EM veld sterker is of omdat deze meer positief geladen is dan de lucht of .......??
Reddie
5 jaar geleden
@erotisi, het kernwoord is inductie.
Je vinger heeft an sich geen elektrisch veld.
De lading binnen de bol induceert een ladingsverschuiving binnen je vinger (je hele lichaam is een behoorlijk goede geleider), maar niet in de lucht. Daardóór ontstaat er een elektrisch veld tussen de lading binnen de bol en je vinger.
Op dezelfde manier als een magneet in een stukje ijzer een magnetisch veld induceert, maar niet in papier.
Reddie
5 jaar geleden
@PJJMulder,
De elektronen kunnen helemaal niet makkelijk loslaten.
Maar het rubber van een ballon trekt nóg harder.
Je maakt overigens een fout door natuurkunde en scheikunde te scheiden. De natuurkunde werkt onverminderd in de scheikunde.
En nieuwe bindingen kunnen bepaald niet makkelijk ontstaan.
Reddie
5 jaar geleden
@PJJMulder, ter illustratie:
Stikstof is onmisbaar voor het leven.
Eiwitten bestaan uit aminozuren die met stikstof aan elkaar gekoppeld zijn.
nl.wikipedia.org/wiki/Proteïne Uit de bron:
nl.wikipedia.org/wiki/Haber-Boschproces
''Op jaarbasis wordt er ongeveer 131 miljoen ton ammoniak geproduceerd waarbij meer dan 1% (!) van de globale energie (!) wordt verbruikt.''
De installatie voor de Ammoniak productie is niet bepaald simpel en vereist heel wat tussenstappen, bij hoge druk en hoge temperatuur.