21 juny zonnewende?

21 juny is de langste dag, dezonnewende , begin van de zomer
de zon boven de evenaar
Heeft dat ook nog andere naam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is juni en de zonnewende ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zon staat dan boven de kreeftskeerkring, niet boven de evenaar.

Het beste antwoord

Op of omstreeks 21 juni.

Een ander woord voor equinox is dag- en nachtevening; in het Latijn gelijke nacht. Er vindt op aarde tweemaal per jaar een equinox plaats. Deze data vallen op het noordelijk halfrond samen met de lente en de herfst c.q. data waarin dag en nacht precies even lang zijn, namelijk elk 12 uur.

De lente-equinox (evening = vereffening, gelijkmaking) is op of omstreeks 21 maart. De herfstequinox op of omstreeks 22 september. Het is het tijdstip waarop de zon loodrecht boven de evenaar staat. Op het zuidelijk halfrond is dit andersom en betekent de equinox van maart juist het begin van de herfst en die van september het begin van de lente.

Een ander woord voor het Latijnse solstitium is zonnewende (soms ook zonnestilstand genoemd). Dit zijn data c.q. momenten waarbij de zon, vanuit de aarde gezien, de meest noordelijke of zuidelijke positie bereikt. Of anders geformuleerd, het zijn de momenten (data) in de zomer of winter wanneer respectievelijk de dag of nacht het langste en nacht of dag het kortste is.

De zonnewende op het noordelijk halfrond op de langste dag (in de zomer) wordt wel de zomerwende of midzomer genoemd, hetgeen het begin van de zomer inluidt op of rond 21 juni (soms 20 juni). De zonnewende die op de kortste dag (in de winter) plaatsvindt, wordt ook wel de winterwende of midwinter genoemd, hetgeen het begin van de winter inluidt op of rond 21 december (soms 22 december).

Samenvattend wordt zomerwende, midzomer of zomersolstitium genoemd en winterwende, midwinter of wintersolstitium.

maand vroegste laatste gemiddeld
maart 19 14:06 21 19:14 20 16:34
juni 20 06:34 22 15:04 21 10:45
september 21 22:58 24 05:42 23 02:19
december 20 20:50 23 00:19 21 22:33
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klasse

Andere antwoorden (1)

De zonnewende gebeurt 2x per jaar: 1x is midwinter, op 21 december, de andere inderdaad midzomer, 21 juni.
De zonnewende geeft de dag aan waarop de zon op het hoogste punt van de dag niet verder boven de horizon stijgt of daalt.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens is de zon dan juist niet boven de evenaar, dat gebeurt tijdens de lente en de herfst op 21 maart en 23 september.
Hier nog de uitleg van wikipedia:

"Doordat de aardas een hoek maakt t.o.v. de baan rond de zon, bereikt de zon voor een waarnemer niet op elke datum dezelfde maximale hoogte. Op of rond 21 juni staat de zon loodrecht boven de Kreeftskeerkring. Op het noordelijk halfrond begint dan de zomer, op het zuidelijk halfrond begint dan de winter."

Toegevoegd na 1 uur:
De precieze data zijn waarschijnlijk iets anders, ze verschillen soms ook van jaar tot jaar.