Is het theoretisch mogelijk om harder te rijden en toch minder geluid te produceren?

Ik neem aan dat de afgegeven geluidsniveau in directe verhouding staat tot de snelheid van voertuig.

Maar zijn er omstandigheden bijv bepaalde soort wegdek, autobanden, of weersomstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat je toch minder luid bent op hogere snelheid?

Toegevoegd na 48 seconden:
*Het geluidsniveau dus

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, althans bedoel je auto's ?! Ten eerste de isolatie van het voertuig , dus de motorruimte , de uitlaat heeft zo als de naam al aan geeft (demper ) een enorme invloed ,de banden te zachte banden (te weinig spanning ) maken meer geluid , te harde banden (de compound ) zo ALS zomer banden in de winter , dan het wegdek , open asfalt maakt veel meer herrie , ook keien zijn zeer lawaaiig . Bij hogere snelheden gaat ook de lucht weerstand progressief toenemen dat geeft ook weer veel gesuis en gefluit . Maar het meeste geluid zijn de toeren , en de uitlaat , de banden , het asfalt . Dit zijn allemaal factoren die te beïnvloeden zijn . Maar open asfalt is weer beter voor het zicht . Het is dus ook een afweging .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel auto's hebben enige snelheden waaro ze heel stil zijn.
Niet zelden zit daar ook een flinke snelheid bij.
Zo is mij S60 bij 177Km/H (rijd ik in Duitsland waar dat dan kan en mag) opmerkelijk stil en vliegt over de weg.
Blijkbaar zijn er dan weinig of geen resonnanties.
Die veroorzaken veel herrie.
Het is dus zeker niet zo dat de geluiddruk een lineair verband vertoont met de snelheid, zeker in een handgeschakelde auto is hij vrij stil in de hoogste versnelling met pakweg ergens tissen de 2000 en 4000 toeren.
Het wegdek en de windrichting hebben ook een forse invloed op de geluiddruk.

Maar ,kortom , bijna alle auto's hebben een favoriete snelheid.
Mijn verbruiksmeter laat dan ook een laag brandstofverbruik zien , blijkbaar is de motor dan in zijn sas.

Auto's zijn overigens soms humeurig, net als mensen .
Of het samenhangt met het weer, de luchtvochtigheid , luchtdruk , temperatuur of dat Ajax zondag wint, ik weet het niet maar het lijkt wel of de auto de ene dag lekkerder rijdt dan de andere dag.
Ik heb veel soorten en merken auro's gehad maar ze hadden dit verschijnsel allemaal wel zij het de een meer dan de ander.

Het is dus moeilijk te zeggen wanneer en bij welke snelheid de auto het minste geluid maakt, dat hangt van meer factoren af, zelf de Jag XJR van mijn zoon laat dit verschijnsel zien, de ene dag is hij wat nukkig , de andere dag snort de achtpitter als een tevreden poes.

Auto's zijn dus wat dat betreft net mensen....
Hiermee wilik maar aangeven dat herrie en snelheid weinig met elkaar te maken hoeven te hebben.

Echter met driecilinders op hoge toerentallen heb je herrie in de tent.
Om die reden rijd ik het liefst in auto's die minimaal 5 hebben.

Bij juist gebruik valt het verbruik enorm mee.
6.7 liter/100KM met een volbeladen auto bij 115KM/H vind ik niet slecht.
Overigens hoorde ik toen wel dat de motor het naar de zin had.
Ik ook, peut is duur.