Welke dieren hebben een magnetisch kompas? Hoe werkt het en waarom gebruiken ze het?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
Reddie
8 jaar geleden
Ze gebruiken het omdat ze geen Tomtom hebben.

Het beste antwoord

Een magnetisch compas hebben dieren niet, maar ze maken gebruik van het aardmagnetisch veld om zich te richten.

Een aantal soorten dieren –zoals blindmuizen, postduiven, trekvogels, zeeschildpadden, haaien en waarschijnlijk walvissen– zijn in staat het aardmagnetisch veld waar te nemen en dat te gebruiken om zich te oriënteren bij het ondernemen van lange reizen. Recentelijk is ook gevonden dat bepaalde vlinders zich via aardmagnetisch veld richten.

Dit fenomeen wordt verklaard doordat er zich in de organen van deze dieren ferromagnetische mineralen bevinden.

Een aantal in oppervlaktewater levende micro-aerofiele bacteriën hebben organellen die magnetosomen genoemd worden en die de magnetische mineralen magnetiet of greigiet bevatten. Hierdoor worden de bacteriën parallel aan de veldlijnen van het aardmagnetisch veld gericht. Op het noordelijk halfrond "zwemmen" ze hierdoor naar het zuiden; op het zuidelijk halfrond naar het noorden. Vanwege de inclinatie van het magneetveld zullen ze echter in beide gevallen ook naar onderen zwemmen en in de voor deze soorten bacteriën gebruikelijke bodemmilieus blijven waar de zuurstofconcentraties laag zijn. In de biologie noemt men dit verschijnsel magnetotaxis.

Toegevoegd na 4 minuten:
Waneer je er meer over wilt weten kun je via de bronnen verder zoeken.
Erna55