Hoe werkt het broeikaseffect precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het broeikaseffect is één grote zeepbel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met zeep is het nooit vergeleken ;o) Volgens mij staat het broeikaseffect als zodanig buiten kijf en de opwarming van de aarde is ook wel aangetoond. Het is dacht ik vooral een discussie of deze twee zaken direct aan elkaar zijn gerelateerd. Of mis ik iets?

Het beste antwoord

De term wordt vaak onterecht aangeduid met het broeikaseffect maar dit is onterecht. Ik zal zo uitleggen waarom dit precies is. Hiermee ook uitleggen hoe het werkt.
Rond onze aarde is een grote dikke laag met gassen die er voor zorgt dat een deel van het zonlicht dat normaliter de ruimte weer terug in kaatst terug de aarde in gaat. Dit zorgt er voor dat de aarde een gemiddeld vrij constante temperatuur heeft. Je kan het vergelijken met een echte broeikas een echte broeikas het zorgt er voor dat de aarde warm blijft en een constante temperatuur voor. Dit proces is van nature al aanwezig op de aarde. De laag van gassen bestaat voornamelijk uit co2 en methaan. Van nature heeft deze laag een bepaalde dikte. Mensen stoten zelf ook een heleboel van die gassen uit en dit is nu wat normaal het broeikas effect wordt genoemd maar dus onterecht. Omdat we zelf ook meer van die gassen uitstoten wordt die laag met gassen dikker, het gevolg is dat er minder zonlicht kan ontsnappen waardoor de aarde dus opwarmt.
Herhaling: Het broeikaseffect zorgt er voor dat een deel van het zonlicht dat ontsnapt terug naar de aarde wordt gekaatst. Deze laag bestaat uit voornamelijk co2 en methaan. Wij stoten zelf ook een heleboel van die gassen uit gevolg: de laag wordt dikker. Omdat die laag dikker wordt ontsnapt er minder zonlicht waardoor de aarde opwarmt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Da's vrij ingewikkeld.
Lees eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Broeikaseffect
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De volgende informatie heb ik gekopieerd uit een werkstuk dat ik 2 jaar geleden heb gemaakt. Ik weet niet of ik toen gedeeltes van sites heb gekopieerd.

Global warming, oftewel het broeikaseffect, is het langzaam maar hand opwarmen van de aarde. Dit heeft veel negatieve effecten op de natuur.
De dampkring is een erg kwetsbaar deel van de natuur, hij is zo dun dat wij de samenstelling ervan kunnen aanpassen. Als dat niet zo was zou er waarschijnlijk geen global warming zijn.
De zon verwarmd, door middel van lichtstralen, de aarde. Een deel van die straling kaatst de aarde terug naar de ruimte, in de vorm van infrarode straling. Dat moet ook, anders zou de gemiddelde tempratuur van de aarde -15ºC zijn, en zouden wij er niet kunnen leven. De noemen we wel het natuurlijke broeikaseffect. Tot zo ver gaat het nog goed. Het probleem is alleen dat de dampkring dikker wordt door alle vervuiling die erin terecht komt. Daardoor wordt de dampkring steeds dikker en houdt hij meer infrarode straling vast. De warmere atmosfeer warmt de aarde op. Dit heet het versterkte broeikaseffect. Er zijn een paar redenen waarom het versterkt broeikaseffect zo snel stijgt:
Meer koolzuur. Stikstof en zuurstof vormen samen 99% van de dampkring. De overige 1% is gevuld met broeikasgassen, zoals koolzuur. Het percentage koolzuur stijgt snel. Hoe meer kooldioxide (Co2, oftewel koolzuur), hoe warmer het word. Koolzuur houd namelijk zonnewarmte vast. Het stijgen van het percentage kooldioxide gaat op en neer. Dit komt doordat de aarde draait. Boven de evenaar ligt meer land dan eronder, en dus ook meer bomen enzovoort. Als het noordelijk deel naar de zon is gedraaid (zomer, lente) nemen de bomen meer koolstofdioxide op, waardoor het gehalte kooldioxide daalt. Als het zuidelijk halfrond naar de zon is gedraaid neemt het toe.
Door de broeikasgassen stijgt de tempratuur en verdampt er meer water uit de oceanen. Waterdamp komt in de dampkring en kaatst warmte terug naar de aarde.
Ook ontbossing heeft zijn deel bij het versterken van het broeikasaffect. Als er bomen platgebrand worden komt daarbij koolzuur vrij. Maar er is nog een effect, namelijk, als er bomer gekapt worden blijven er steeds minder over die koolzuur om zetten in zuurstof.
Als je uitstoot van broeikasgassen een tijdje het zelfde zou blijven, wordt het broeikasaffect toch erger. Sommige gassen blijven namelijk nog in de dampkring zweven. Dit heet het na-ijleffect.

Toegevoegd op 15-06-2009 20:56:23
1e zin onjuist, zie reactie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het simpel wilt verwoorden dan is dat het effect dat in een broeikas optreed doordat de warmte van het zonlicht door de ramen wel naar binnen komt, maar niet goed uitgestraald wordt naar buiten. De warmte blijft dan hangen.

Dit effect treed op aarde ook op en sommige gassen in de atmosfeer versterken dat effect. Dat zijn de zogenaamde broeikasgassen. Ze zorgen ervoor dat de warmte langer wordt vastgehouden en dat het gemiddeld iets warmer wordt.

Een van de belangrijkste broeikasgassen is Koolstofdioxide (CO2) wat o.a. vrij komt door verbranding van stoffen (bijv. opwekken van energie in centrales, auto's, maar ook levende organismen ademen CO2 uit). Vandaar dat met het broeikaseffect tegen wil gaan door CO2 uit de lucht te halen of minder CO2 uit te stoten.