Hoe kan het, dat als er geen stroom door de spoelen loopt, er toch bètadeeltjes worden gedetecteerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Cryofiel
12 jaar geleden
Waar gaat dit over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Betadeeltjes doet mij denken aan radioactiviteit, maar dat heeft weinig te maken met stroom en spoelen....
Cryofiel
12 jaar geleden
In een oude radiobuis, of in de beeldbuis van een televisie, worden spoelen gebruikt om elektronen vrij te maken en vervolgens te versnellen. Ik vermoed dat vraagsteller zoiets bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel: spoelen IN een vacuumbuis? ik weet alleen van gloeidraad, kathode, diverse roosters en een anode, de laatste in een beeldbuis met een gat waar de elektronenstraal door naar het scherm schiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve: Bètadeeltjes zijn elektronen of positronen, ze kunnen ook zonder radioactiviteit optreden.
Een voorbeeld is de kathode in een vacuumbuis, daar worden elektronen vrijgemaakt door verhitting met de gloeidraad. (indirect verhitte kathode)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Achsooo! Nou dan hoor ik bij deze vraag gewoon niet thuis :)
Reddie
12 jaar geleden
Nogmaals, waar gaat dit over? Welke spoelen. Spoelen gaat meestal over elektronica, maar dan spreek je over elektronen, en niet over betadeeltjes.
Cryofiel
12 jaar geleden
Met spoelen kun je natuurlijk wel een veld opwekken waarmee je vrijgekomen elektronen versnelt.

Antwoorden (1)

Je moet even onderscheid maken tussen een elektronenstroom en vrije snelle elektronen die radioactieve eigenschappen hebben.
Deze bètadeeltjes worden uitgezonden door radioactieve elementen etc.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens komt bètastraling niet ver, de snelle elektronen worden al snel in de atmosfeer geabsorbeerd.
Als je dus betastralen meet , moet de bron redelijk dicht in de buurt zijn.
In het ongunstigste geval zijn je spoelen radioactief besmet!!
Het kan zelfs zijn dat je detector zelf besmet is door in het verleden in rechtstreeks contact te zijn geweest met radioactief materiaal.