Er zitten al hele goede antwoorden bij. Maar toch nog een bijdrage. Je weet dat de maan op aarde eb en vloed veroorzaakt. Dit komt omdat het gemeenschappelijk zwaartepunt van de lijn tussen de middelpunten van de aarde en de maan vanaf de aarde richting de maan ligt (de maan trekt aan ons water)
Dit werkt als een soort rem op omloopsnelheid van de aarde, maar het effect is klein.

Dit effect is bij de maan (die veel lichter is dan de aarde) veel sterker. Vroeger stond de maan dichter bij de aarde waardoor het effect nog groter was. Hierdoor remde de draaiing van de maan (die waarschijnlijk niet erg groot was) zover af dat die gelijk ging lopen met de omloop van de maan om de aarde.

De maan "knikt"echter wel (libratie genoemd) zodat we in werkelijkheid meer dan 50% van de maan kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je ziet nooit de achterzijde van de maan omdat deze van de aarde afgekeerd is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet wel degelijk de "achterkant" van de maan, omdat je elke keer een ander stuk van de maan ziet.
Er is niet eens een "achterkant".
De maan draait net als de aarde ook rondjes om zijn eigen as (één rondje duurt een MAANd).
Als je bedoelt waarom we niet altijd volle maan zien is:
Soms staat de aarde (deels) tussen de zon en de maan, hierdoor zie je maar een gedeelte van de maan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar op dit moment de draai snelheid van de maan gelijk ligt aan de omwentelingsnelheid om de aarde. Echter de maan drijft van de aarde af. Dus in de verre toekomst zullen wij vanaf hier andere delen van de maan gaan zien. (met wij bedoel ik de mensheid, in een mensenleven zie je geen veranderingen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat laatste betwijfel ik. De maan beweegt van de aarde af. Daardoor zal een omloop rond de aarde langer duren. Maar ik denk, dat de omwentelingssnelheid van de maan rond zijn eigen as ook langzamer zal gaan. Dan blijven we dus altijd dezelfde kant van de maan zien. Zeker weten doe ik dit echter niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk het niet, de afreming komt ook door de aarde. Namate de maan verder wegstaat is de invloed minder, dus moet er een verschil optreden. Maar als ik prof. De Jager weer spreek zal ik het eens voorleggen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, dacht ik pas aan nadat ik mijn reactie had getypt. De opslingering van de maan door de aarde (dat is die verwijdering tenslotte) zou best eens sneller kunnen gaan dan de afremming van de rotatie van de maan rond haar eigen as door diezelfde aarde. In dat geval zal de maan, gezien vanaf de aarde, weer moeten gaan roteren. Stuur me maar een PB als je professor De Jager hebt gesproken - ik ben wel benieuwd hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie hem niet vaak, maar soms is die op de sterrenwacht en hij is altijd makkelijk aanspreekbaar dus dat doe ik zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
altijd goed om dat soort mensen te kennen als de vraag nog open staat als je hem gesproken hebt dan mag je ook hier antwoorden ipv privé
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ben ook geïnteresseerd. Overigens , is het niet dat de maan steeds zijn "zware " kant , die met de grootste massa , naar ons toe richt ? Dan moet toch ook in de toekomst de maan zijn huidige voorkant naar ons toe blijven richten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ten opzichte van het massamiddelpunt heeft de maan geen "lichte" en "zware" kant. Overigens zal ook een perfect homogene bol op den duur altijd dezelfde kant naar de aarde richten.
Omdat de maan altijd met wat wij de achterkant noemen naar de aarde gekeerd staat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je nu voor dat de Maan (ten opzichte van de sterren) in net iets meer of minder tijd rond zijn as draait dan nodig is om eenmaal rond de Aarde te draaien. Dan heeft is de Maan net niet helemaal rond zijn as gedraaid (zoals gezien vanaf een verre ster), of juist net iets meer dan eenmaal rond zijn as gedraaid, dus dan lijkt het gezien vanaf de Aarde alsof de Maan een beetje gedraaid is, dus dan zijn de getijdebulten van de Maan niet meer helemaal op de rechte lijn die door het midden van de Aarde en de Maan gaat. De getijdebulten proberen zich aan te passen, onder invloed van de getijdekrachten, maar ze lopen altijd een beetje achter omdat het tijd kost om op gang te komen en omdat er wrijving is die de aanpassing hindert. Het resultaat is dat de getijdebulten nooit precies goed aangepast zijn aan de getijdekrachten en dat er daarom een netto koppel is dat de draaiing van de Maan afremt als de draaiperiode korter is dan de baanperiode, of dat de draaiing versnelt als de draaiperiode langer is dan de baanperiode.

Als er dus ergens twee hemellichamen rond elkaar heen draaien, dan zullen hun draaisnelheden zich langzaam aanpassen net zolang tot ze een toestand bereiken waarin de draaiperioden gelijk zijn aan hun baanperiode (dus dat ze in een 1:1 spin-baanresonantie zijn gekomen), behalve als ze voordien al in een hogere spin-baanresonantie zijn gevangen. Dat laatste kan gebeuren, maar (blijkbaar) alleen als de baan voldoende afwijkt van een cirkel. Mercurius is hier een voorbeeld van, want die heeft een 3:2 spin-baanresonantie met de Zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals velen al verteld hebben, draait de Maan precies mee met de Aarde. Maar wat nog niemand je verteld, is dat er ook een theorie over is waarom de Maan juist déze snelheid heeft.

Er zijn verschillende theorieën over het ontstaan van de Maan. Één veel geaccepteerde verklaring is dat een de planeet Thea een botsing maakte met de Aarde toen deze net ontstaan was. Deze botsing bracht zoveel energie te weeg dat de twee objecten deels samen smolten. Echter, door de invalshoek van Thea en de draaiingssnelheid van de Aarde, slingerde een deel van de verkregen massa van de Aarde af door centripetale kracht.

Je kan je nu voorstellen dat dit deel dat afslingerde (in vloeibare vorm weliswaar, denk hierbij aan een lavalamp), de zelfde draaisnelheid en richting heeft als het object waar het eens deel van uitmaakte (de Aarde). Deze theorie verklaart ook waarom de maan van onze planeet relatief groot is (slechts 4 keer zo klein als de Aarde), in verhouding met manen van andere planeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie weet wat we dan te zien zouden krijgen;daarom denk ik dat ze zich schaamt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
http://nl.wikipedia.org/wiki/Achterkant_van_de_maan
http://images.google.nl/images?q=achterkant%20maan&rls=com.microsoft:*:IE-SearchBox&oe=UTF-8&sourceid=ie7;&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=nl&tab=wi
- de achterkant is relatief t.o.v. de kijker. Die kun je alleen zien met een spiegel.

de maan draait om zijn as, dus je zult uiteindelijk alle kanten van de maan zien. Helaas is altijd maar de halve maan verlicht, soms het deel dat wij zien, soms het deel dat wij niet zien, soms iets er tussen in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maan is rond. Je ziet de bovenkant. Echt waar.