Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat een magneet ook ongeladen metaal kan aantrekken?

Want: noord en zuidpolen trekken elkaar aan, maar twee sleutels bijv niet. Hoe kan het dat een magneet, die dus alleen een noord of een zuidpool is wat anders aantrekt dan zijn tegenpool?

over dat noord/zuidpool is: ik bedoel dat je de noordpool- of de zuidpoolkant gebruikt (dus tegen de sleutel aanhoud)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
793

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een magneet maakt van het metaal een magneet. De vrije electronen die door het metaal gaan (die er voor zorgen dat metaal ook geleidt) worden door de magneet een bepaalde richting op getrokken waardoor één zijde een ander veld krijgt als de andere. Je kan het inbeelden door in + en - te denken (ik weet even niet wat wat is) de + drukt de + uit het metaal (in dat stuk) waardoor het min wordt, de - trekt de + van het metaal naar zich toe waardoor het plus wordt. Als je de magneet loshaalt gaat alles weer terug naar de oorsprong (meestal)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij word een voorwerp van metaal een andere pool. Een magneet met een zuipool trekt een sleutel aan die een noorpool is.

Zie bron :
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding