Hoe gaat de systematische naamgeving van tri-esters?

Een ester bestaat uit een alcohol en een zuur. Een gewone ester heet doodleuk 'ester van (alcohol) en (zuur). Maar hoe kan je vanaf de structuurformule de naam van een tri-ester afleiden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Gewoon volgens de standaardregels. Eerst de langste keten benoemen en dan de esthers met de cijfers ervoor. Denk eraan dat je altijd de laagste cijfers moet kiezen die mogelijk zijn. Het hoeft trouwens geen alcohol te zijn. Een suiker mag ook.