Wat verander er in de chemische samenstelling van spuitwater bij het opendraaien?

Na openen van een fles prikwater ontstaan er belletje. Maar verandert het opendraaien van de fles ook de chemische samenstelling van de inhoud? Zo ja, hoe ziet die chemische formule er dan uit?

erotisi
9 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

CO2 in water neemt deel aan volgend evenwicht:

CO2 + 2 H2O <--> H3O+ + HCO3-

Wanneer je de fles opendraait ontsnapt er CO2 en zal het evenwicht naar links verschuiven.

De pH zal dus stijgen.

Op zijn beurt vormt bicarbonaat een evenwicht met carbonaat:

HCO3- + H2O <--> H3O+ + CO3--

Aangezien er in het vorige evenwicht veel H3O+ is ontstaan zal ook deze reactie naar links verschuiven. Echter zal de pH van het water voor het ontsnappen van de CO2 al zo laag zijn dat er de hoeveelheid carbonaat aanwezig in het water verwaarloosbaar is en dus is ook deze 2de reactie verwaarloosbaar.

Indien er in het water andere zwakke zuren of basen aanwezig zouden zijn met een zuurconstante die wel dichter bij de pH van het water ligt zouden deze natuurlijk wel een niet verwaarloosbaar effect ondervinden van de pH-stijging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In spuitwater zit CO2 opgelost in water. Dat heeft dan diwaterstofcarbonaat (H2CO3) gevormd.
Bij het opendraaien ontsnapt de CO2 waarna er H2O overblijft. Ja, dat noemen we water.
escape
9 jaar geleden
Wanneer je de fles (ik ga uit van mineraalwater) opent, zal inderdaad CO2 ontwijken wat vooral een fysisch proces is (een gas ontwijkt uit de vloeistof waarin het is opgelost). De hoeveelheid CO2 per liter zal dalen. Mineraalwater bevat naast opgelost CO2 nog veel andere stoffen, vooral zouten in oplossing -- je kunt misschien beter van ionen spreken -- waarvan er enkele zeker CO2 zullen vasthouden. Dus zal altijd wel wat CO2 in oplossing blijven. De enige manier om alle CO2 uit je water te verwijderen als je dat zou willen, is langdurig koken.

Wat de chemische kant van de zaak betreft, is CO2 opgelost in water wel beschreven als H2CO3, het probleem is alleen dat nog nooit iemand heeft aangetoond dat H2CO3 echt bestaat. Dit is een theoretische stof die vooral wordt gebruikt om chemische reactievergelijkingen te kunnen opschrijven.
Wel zal de zuurgraad van je mineraalwater veranderen, en de pH ervan zal (uiterst licht) stijgen -- CO2 wordt beschouwd als zuur oxide, wanneer de hoeveelheid in je mengsel daarvan afneemt, zal het dus ietsje minder zuur worden.

De ionen die je doorgaans in prikwater aantreft zijn:

Na+, K+, Mg++ en Ca++ als anionen en SO4--, Cl- als anionen. Natuurlijk bevatten diverse mineraalwaters nog andere ionen. De CO2 vind je veelal terug, beschreven als H2CO3 maar vaak ook als HCO3-.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry voor de fout, SO4-- en CL- en HCO3- zijn de kationen!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Volgens de Lewis definitie is CO2 een zuur (Ik zocht al naar H+).
want het accepteert een elektronenpaar wat kenmerkend is voor een zuur. Maar ik zie niet goed in waar dan het CO2 een elektronenpaar accepteert. De H2O is toch niet negatief? Of gebeurt dat onder afstoting van een H+ zodat je inderdaad HCO3 krijgt. Maar in dat geval worden er dan twee zuren gevormd HCO3 en H+?
Bjzonder overigens om te lezen dat H2CO3 nog nooit is aangetoond. Want ik vroeg me net af of alle moleculen in het flesje zo waren of dat er ook H2O moleculen waren die geen verbinding met CO2 hebben? Dat zal dus ook wel niet bekend zijn?!
Wat me ook nog opviel: Ik heb twee verschillende flesje spuitwater de een met 390 mg HCO3- en de ander met 211 mg. Nu geeft juist die laatste meer prik af terwijl er volgens bovenstaande minder zuur/CO2 in zit. Hoe is dat te verklaren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
H2CO3 bestaat (inderdaad) niet, vroeger dacht men van wel maar dat is al lang achterhaald. CO2 gaat rechtstreeks een reactie aan met water ter vorming van H3O+ (en bicarbonaat) en vandaar is het een zuur. Positieve ionen zijn kationen, negatieve ionen anionen. Niet omgekeerd! CO2 en bicarbonaat is niet hetzelfde! Wanneer je in een flesje van 211 mg bicarbonaat meer prik hebt dan in een flesje met 390 mg (voor zover dit nog geen subjectieve waarneming is) wil dit gewoon zeggen dat er in verhouding meer CO2 (en vooral: er onder een hogere druk ingebracht) aanwezig is en de pH dus lager zal zijn. Zelfs al zit er in beide flessen 'evenveel' prik zal de pH in het eerste flesje lager zijn meer bepaald 0,27 lager.
escape
9 jaar geleden
Niet waar. Zie: http://homepage.uibk.ac.at/~c724117/publications/loerting00-ange.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Escape.
ik heb de bron bekeken en daar spreekt men inderdaad van H2CO3, maar wat er bedoeld wordt is 'droog ijs' ofwel koolzuursneeuw. Vroeger dacht men, dat H2CO3 ' wel moest bestaan, omdat zouten als Na2CO3 (soda) en K2CO3 (potas) bestaan. Naar analogie van Na2SO4 en K2SO4, afgeleid van een metaalion en zwavelzuur (en dat bestaat, in zuivere vorm als H2SO4 is dit een olieachtige vloeistof, haast 2x zo zwaar als water. Het is dus mogelijk, om 'puur zwavelzuur' te maken; dat is iets anders dan een oplossing in water.. Maar het is onmogelijk om 'puur H2CO3' te maken; je kunt alleen een oplossing van C02 in water maken; of, natuurlijk een oplossing van HCO3- ionen plus het metaal waarmee dit samen een zout vormt. HCO3- zuiver maken kan alleen om andere reden al niet, aangezien je dan een negatief geladen stof zou krijgen en die bestaan niet in zuivere vorm; de ionen kunnen zoals gezegd wel in water voorkomen, maar dan alleen met positieve ionen als ' compensatie'. @Daki
Wat je schrijft lijkt me geheel juist. En idd zal als de koolzuurdruk in het water wegvalt/ men koolzuur laat ontsnappen, de pH stijgen.
Wat betreft bicarbonaat ofwel het HCO3- -ion geldt hetzelfde; evenals CO2 'reageert het zuur'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het bicarbonaation zal in dit voorbeeld niet zuur reageren. Daar heeft het absoluut geen reden toe. In tegendeel: CO2 het geconjugeerde zuur van bicarbonaat zal verdwijnen en dus zal bicarbonaat basisch moeten reageren door een proton op te nemen ter vorming van CO2 en H2O.
Er verandert niets in de chemische samenstelling; het openen is een natuurkundig proces. Alleen de mengverhouding water/CO2 verandert. En dat kun je terugdraaien door er weer CO2 in te stoppen (met de juiste apparatuur). Als het een chemische reactie was zou dat terugdraaien niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo geen chemische reacties terug te draaien? Met evenwichtsreacties lijkt mij dat geen probleem.