welke kleur heeft een atoom?

Toegevoegd na 5 minuten:
En welke kleur heeft een quark?
Heeft de kleur van een materie te maken met de kleur van een atoom of quark?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer mijn antwoord te begrijpen en je ziet dat het begrip "kleur" geen betekenis heeft op atomair of subatomair niveau.

Antwoorden (1)

Omdat de grootte van een atoom vele malen kleiner is dan de golflengte van zichtbaar licht kan een atoom geen kleur hebben.
Pas bij een grote hoeveelheid regelmatig gerangschikte atomen (of moleculen) zal een regelmatig patroon kunnen optreden dat overeenkomt met een golflengte van een zichtbare kleur licht zodat wij een kleur kunnen waarnemen.
Wel kunnen atomen of moleculen een bepaalde kleur licht uitstralen als ze van een geïonseerde toestand terugvallen in een lagere toestand.
Een voorbeeld hiervan is neonlicht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Atomen of moleculen hebben dus geen kleur om te reflecteren, alleen door ionisatie kunnen ze een kleur licht geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig verwoord. Dank je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor 't compliment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar alles heeft toch een kleur?, ondanks we de kleur mischien niet kunnen waarnemen door gebrek aan zichtbaar licht, of heb ik het mis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleur is een waarneming van licht uit het (voor ons) zichtbare licht.
Röntgenstraling of radiogolven die in feite niet verschillen van zichtbare elektromagnetische straling geven we toch geen kleurbenaming.
Alleen de golven die dicht tegen het zichtbare spectrum aanliggen hebben een kleurnaam:
"infra ROOD" en "ultra VIOLET" (beide onzichtbaar voor het menselijk oog)
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord, koosknip - ik wou dat ik je een verdiende plus kon geven. En inderdaad, atomen hebben geen kleur. Nog kleinere deeltjes al helemaal niet. Een boel atomen samen hebben een kleur, bij één atoom is 'kleur' niet gedefinieerd. -- "Gisteravond had ik enorme trek in chocola. Wat was de temperatuur van mijn hongergevoel?" Dat is net zo ongedefinieerd als de kleur van een atoom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit maakt het voor mij wel duidelijk. Alleen, wat is de golflengte van zichtbaar licht? Wat is het begrip golflengte? (Google geeft enkel sites die wat te hoog gegrepen zijn) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De golflengte van zichtbaar licht is tussen 400 en 800 nm,
dat is dus 0,000.000.4 meter.
Licht is een elektromagnetische trilling die zich met de snelheid van het licht 300.000 km/s verplaatst.
De afstand tussen twee opeenvolgende golftoppen van de lichtgolf noemt men de golflengte van het licht.
Rood heeft een grotere golflengte (lagere frequentie), Violet heeft een kleinere golflengte (hogere frequentie).
Hier vindt je meer info over licht, golflengte en kleur: http://nl.wikipedia.org/wiki/Licht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
m.a.w. de de kleinste objecten die er bestaan zijn violet?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, ook kleinere objecten bestaan. Die hebben echter geen "kleur" meer zoals wij die kennen. Je kunt het goed vergelijken met golven in de water. Ook die hebben een golflengte: dat is gewoon de afstand van golf tot golf, gewoon uitgedrukt in meters. Voor grote, hoge golven in zee kan de golflengte vele meters zijn; voor kleinere golven in een meer wanneer er wat wind staat, moet je denken aan rond de 20 cm. Neem nu een meer met golven van 20 cm. Ga aan de kant zitten waar de wind naartoe waait, want daar zijn de golven het mooist. Bouw nu een muurtje in het meer, een paar meter van de oever vandaan. Als je een muur bouwt van twee meter breed, zullen er achter die muur geen golven meer zijn (de muur houdt ze tegen). Aan de "meerkant" van de muur zullen de golven terugkaatsen. Maak nu de muur smaller en smaller. Zodra de muur zo smal wordt als de golflengte van de watergolven, zullen de golven niet meer door de muur worden gehinderd. De muur zal de golven niet meer tegenhouden, de golven zullen niet meer door de muur worden weerkaatst. (Zet maar eens een tak in het water - je kunt een tak zien als een heel smal muurtje. De golven zullen zich niets aantrekken van die tak.) Een wezen dat watergolven gebruikt om te zien of er iets in het water staat, kan dus alleen maar objecten zien die groter zijn dan de golflengte van de watergolven. De "kleur" die een object voor zo'n wezen zou hebben, zou worden bepaalde door welke golven (van welke golflengtes) wel of niet worden weerkaatst door de muur. Het mengsel van teruggekaatste golflengtes bepaalt de "kleur". Wat is nu de "kleur" die een tak heeft voor zo'n wezen? De tak beïnvloedt de watergolven niet - hij is te klein - dus kun je niet spreken over de "kleur" van de tak. Precies zo is het met lichtgolven en kleine objecten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel: mooie analogie als uitleg.
@DokterEric: Alleen golven TUSSEN 400 nm en 800 nm nemen we als licht waar.
Atomen hebben een afmeting van 60 - 275 pm (picometer) - dat is dus 0,000.000.000.275 meter, nog eens minstens 2000 maal kleiner dan de kortste lichtgolflengte.
Voor deze en meer info over atomen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Atoom