Wanneer is iets een base, zuur of neutraal?

Bijvoorbeeld Methanol, CH3OH geeft geen basische oplossing, maar Kaliumhydroxide, KOH wel... Waarom geeft bijvoorbeeld CH3COOH een zure oplossing? NaCl een neutrale oplossing? en NaOH een basische oplossing? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Try BINAS. Heeft ermee te maken of het een H kan afstaan of opnemen

Het beste antwoord

zoals al eerder geantwoord geeft de pH van een stof aan of iets een zuur of een base of neutraal is.
De pH kun je als volgt berekenen: pH = -log (H3O+)
(H3o+) is de concentratie van H3O+ in mol.
H3O+ maakt de oplossing zuur. Hier tegenover staat OH- als base. (met de concentratie OH- kun je de pOH berekenen en dus ook de pH, omdat pH+pOH samen altijd 14 zijn)
NaOH is een basische oplossing omdat als je NaOH oplost in water er Na+ (aq) ontstaat en OH- (aq).
NaOH --> Na+ (aq) en OH- (aq)
Als je NaCl oplost in water kan geen OH- ontstaan en ook geen H3O+, en dus is dit neutraal.
Als je CH3COOH kan er H3O+ ontstaan, doordat CH3COOH een H+ ion kan afstaan. Dit ion wordt door de negatieve kant van het waterdipool aangetrokken, waardoor er dus H3O+ (aq) kan ontstaan en de oplossing zuur is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heeft te maken met de PH-waarde.
Iets met PH waarde 7 is neutraal.
Lager dus van ph 0 tot 6,9 is zuur en alles erboven Dus van 7,1 tot 14 is basisch of alkalisch.

Veel meer info via bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat snap ik, maar bij mijn scheikunde toets staat gewoon CH3COOH en dan staat er geen pH bij en dan moet ik weten of het zuur, basisch of neutraal is. Dus dan moet het op een andere manier kunnen.
Dat heeft met Ph te maken, dus met de 'zuurte' van een stof (zuurte is niet het goede woord, maar je snapt het dan wel ;). Als de Ph waarde lager dan 7 is, noem je die stof een zure stof, als de PH hoger is dan 7, noem je die stof basisch. Als een stof neutraal is, dan is de Ph 7. Althans dat staat in de boeken, maar in de praktijk wordt een stof meestal neutraal genoemd als de Ph tussen de 7 en de 8 ligt.

Toegevoegd na 43 minuten:
CH30H heeft iets met een formule te maken. Ik weet niet precies hoe dat zit, want ik had er zelf nog nooit van gehoord. Maar misschien heb je hier wat aan: http://artikelen.foobie.nl/onderwijs/dissociatiegraad-en-ph/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat snap ik, maar bij mijn scheikunde toets staat gewoon CH3COOH en dan staat er geen pH bij en dan moet ik weten of het zuur, basisch of neutraal is. Dus dan moet het op een andere manier kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie BINAS
Een zuur is een protonendonor en een base een protonenacceptor. Een stof die beide kan, dus zowel zuur als basisch kan reageren afhankelijk van de omstandigheden noemt men amfolyt.

Op de door jou genoemde voorbeelden is dus:
methanol amfolyt
KOH en NaOH (eigenlijk beide gewoon OH- dus geldt dit ook voor bijvoorbeeld LiOH) base
azijnzuur zuur
NaCl neutraal (want kan niet zuur of basisch reageren, nee ook niet basisch, daar is HCl een te sterk zuur voor)
Ja, en water is dus amfolyt.