Komt met name door het laagje chrome dat erop zit:

Wanneer het chroom met zuurstof in aanraking komt, vormt het een onzichtbaar laagje chroom(III)oxide (ook genaamd: dichroomtrioxide) (Cr2O3), de oxidehuid. Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen verdere roestvorming (oxidatie). Bovendien herstelt het zichzelf wanneer het beschadigd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je Wikipedia quote, doe het dan goed. Er zit géén laagje chroom op !
Het is een legering met o.a. ook chroom. Bij aanraking met zuurstof vormt zich hieruit een laagje chroomOXIDE.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus de roest van het chroom beschermt het staal tegen roest?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feitelijk wel. Omdat water en zuurstof niet door het laagje chroom(III)oxide kunnen, blijft het onderliggende ijzer onaangetast.
omdat er geen ijzer in zit,het is een legering van chroom en nikkel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Géén ijzer ? RVS bevat wel degelijk ijzer ! Sterker nog: het is het hoofd bestanddeel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal :
(...) roestvrij staal is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom, nikkel en koolstof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bevat geen ijzer,rvs in anti magnetisch,de enige rvs soort die magnetisch is,is de 513 kwaliteit,de 303-304-316 zijn anti magnetisch,bevat geen fe[ferro]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Taimen, je zou zelf een antwoord moeten plaatsen.
Geen van de 2 die nu staan is goed, en het is niet eerlijk als nu iemand anders dan jij antwoord geeft.