Hoe warm of heet wordt je in vrije val?

Wetende dat P=F.v en F=m.g al gauw 700 N is en de snelheid 70m/s?? dus een vermogen van ruwweg 50 kW al snel bereikt wordt op je lichaam?

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry hoe warm of heet word je, niet wordt je!!

Toegevoegd na 5 minuten:
dat zijn dus 25 wasdrogers!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

In een volledige vrije val heb je geen wrijving en wordt je dus ook niet warm.

Vrije val is gedefinieerd als een toestand waarbij geen enkele kracht wordt uitgeoefend op een voorwerp behalve de zwaartekracht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je krijgt wel veel potentiele energie en die komt in een keer vrij als je de grond raakt.

Toegevoegd na 7 minuten:
De Oostenrijker Baumgartner maakte pas een vrije val en bereikte een snelheid van 1100 km/uur (18000 m/s)!

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik bedoel dat je potentiële energie hebt (door de hoogte), die krijg je er niet bij door het vallen. Maar mijn antwoord is dus dat een voorwerp in een vrij val niet warmer wordt.

De Oostenrijker heeft wel een record, maar natuurlijk geen echte vrije val. hij werd wel afgeremd door de luchtweerstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een gegeven moment wordt de snelheid stabiel, let say about 70m/s, op dat moment het je te maken met 25 wasdrogers die op je werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je laatste opmerking over potentiele energie klopt niet. Je hebt potentiele energie als je op hoogte bent (hoe hoger hoe groter de potentiele energie). Die komt vrij tijdens de val in de vorm van de snelheid die je krijgt. De potentiele energie is minimaal op het moment dat je de grond raakt, je snelheid zal dan maximaal zijn (geen rekening houdend met luchtweerstand). Overigens heb je dan ook nog potentiele energie. Die wordt pas nul als je met middelpunt van de aarde bereikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie doen niets met P=Fz.v Op een gegeven moment is de v constant, ga je niet harder, vanwege de lucht weerstand, en dan is de schuring op je lijf de wrijving te vergelijken met 25 wasdrogers in vol bedrijf. Waar blijft die energie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Groome: Excuses, je hebt gelijk. @jHenosch: In een vrij val IS er geen luchtweerstand. Anders is het geen vrije val. De Oostenrijker had een soort van vrije val, maar op een gegeven moment gaat de wrijving toch meespelen. Als er wel wrijving is dan komt die energie vrij als warmte. Dat zie je ook als een onderdeel de dampkring binnen komt. Door de warmte die onstaat verbranden kleine onderdelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voel je dat? In de zin dat je warmer wordt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrije val wil zeker niet zeggen dat je geen luchtweerstand hebt, dat is foutief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de definitie van een vrije val is dat er geen enkele andere kracht op een voorwerp werkt, alleen de zwaartekracht. Zie ook bron. Dat betekent dat je dus niet warmer wordt in een vrije val.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De versnelling is dan de valversnelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een gegeven moment is de netto kracht nul, de zwaartekracht en de wrijvingskracht heffen elkaar op. Dat moment!! daar heb ik het over, als de snelheid niet meer verandert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is je vraag niet. Noch de hoofdvraag, nog de toelichting. Als je in een vacuum een voorwerp een vrije val laat maken en het voorwerp raakt de bodem, dan is er geen vrije val meer. In de ruimte kan je een raket een soort vrije val hebben als de motor uit gaat. Er is dan geen enkele kracht meer en de snelheid blijft constant (tot de raket in de buurt van een lichaam komt en wordt aangetrokken door de zwaartekracht). De snelheid is dan lang constant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op dat moment werken er dus 25 wasdrogers op je lijf, energetisch gezien. 50 kW. Niet weinig, wordt je daar niet warm of heet van, en hoe warm of heet dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, doe ik het weer:) word je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wrijvingskracht keer de afgelegde afstand in meters is de hoeveelheid energie die vrij komt in warmte in joules. Maar dat geldt dus niet bij een vrije val. Zie hiervoor de bron over vallen met wrijving (wikipedia) en: http://www.pontes.nl/~tiemeijer/para65232/
Je wordt niet significant heter of warmer. In vrije val bereik je het punt dat je valsnelheid niet verder toeneemt door de luchtweerstand. Door je snelheid bouw je ook een isolerende laag van lucht onder je op (Het “Blunt Body” principe, in de link). Via deze luchtlaag wordt de overtollige warmte afgevoerd.

Echte hitte ontstaat als je vanuit "outerspace" de dampkring binnengaat. Je moet je realiseren dat dat met snelheden gaat die vele malen groter zijn dan de snelheid die je met een vrije val bereikt. Andre Kuipers in de Sojoez ging 28.000 km/per uur toen hij de dampkring raakte.