Waar kan ik informatie vinden over monopool magneten?

Het principe van magnetisme begrijp ik, maar regelmatig wordt er op het internet gesproken over monopool magneten. Dat is dus een magneet met alleen een noord of een zuidkant.

Ik begrijp het probleem als je een magneet zou breken, dan krijg je dus weer een nieuwe noord -en zuidpool. Toch blijken ze te bestaan in bijvoorbeeld een maglev systeem en in bijvoorbeeld de monopool generator en in bijvoorbeeld de video die ik toevoegde.

Heeft iemand een link of eenuitleg over hoe dat dan wel mogelijk is om een monopool te maken? Gewoon voor de theorie, het lijkt me niet iets wat je in een standaard schuur/ kelder zou kunnen maken.

over de video
Hij is in het engels, er wordt wel een korte demonstratie gegeven. Het gaat me niet om "vrije energie" , maar puur een uitleg over monopool magneten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Gratis energie opwekken met een monopool magneet....

Dream on.

Monopolen bestaan niet, gratis energie ook niet.

Toegevoegd na 7 uur:
Het filmpje is nep.
De getoonde schijfmagneet heeft de noord- en zuidpool aan de zijkanten van de schijf, niet aan de platte kanten. Let maar op hoe hij het schijfje draait.

Het spoeltje blijft draaien omdat op de spijkers een (wissel) spanning staat. Het motortje moet even op gang geholpen worden en gaat synchroon met de wisselspanning (50Hz?) draaien.

Waarschijnlijk wisselt hij de meetpennen om, of haalt een ander truukje uit om de (gelijk!) spanning te meten.

Zelfs als je een monopool denkt in de plaats van de magneet verklaart dat niet waarom de 'motor' draait en al zeker niet waarom er GELIJKspanning uit het spoeltje komt!

Kortom: u wordt beduveld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
De vraagsteller zegt toch duidelijk dat het hem niet om "vrije energie" gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien had ik mijn antwoord moeten splitsen in een antwoord (monopolen bestaan niet in onze wereld) en een reactie ('gratis' energie bestaat ook niet)
We hebben in de natuur nog nooit magnetische monopolen gevonden en we kunnen ze ook niet maken. Niettemin zijn er natuurkundige theorieën die het bestaan van zulke monopolen voorspellen. Je moet dan denken aan een elementair deeltje zoals een elektron, maar dan met een magnetische lading ipv een elektrische. Volgens de oerknaltheorie zou het heelal er vol mee moeten zitten, hetgeen duidelijk niet het geval is. Dat is een van de redenen om de inflatietheorie te bedenken. Volgens die theorie is het heelal in een vroeg stadium zo geweldig geëxpandeerd, dat de monopolen nu nog maar heel zeldzaam zijn.
De trein en het afgebeelde spelletje werken met het principe van magnetische levitatie. Daarvoor is wel magnetisme nodig, maar geen monopool.
WimNobel
11 jaar geleden
Monopolen zouden theorische moeten bestaan en zijn ontstaan tijdens de oerknal volgens sommige theorien. Het gaat daarbij dan wel over een hypothetisch deeltje dat nog nooit is waargenomen waar nog de nodige discussie over is of het wel bestaat.

Dat is zo ongeveer ook het enige wat bekend is.

De maglev systemen waar je het over hebt kennen geen monopolen. Maglev staat voor Magnetische Levitatie en wordt gebruikt bij monorails waarbij het treinstel los van de rail is door magnetisme. Dit wordt bereikt door onder het treinstel en op de rails een veld te creeren met dezelfde polariteit en die velden stoten elkaar af. Maar boven de trein en onder de rails bevinden zich dan de andere velden, dus dat zijn gewoon dipolen.

De Engelse Wiki geeft wat meer info dan de Nederlandse. Daarom heb maar beide links toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals al gezegd bestaan er (nog) geen monopool magneten. maglev werkt met dipool magneten en ook in het filmpje is het een dipool. Het draaien van de spoel ontstaat door het ontstaan van een magnetisch veld in de spoel die door de lage wrijvingsweerstand aan de spijkers in staat is te draaien. Wat overigens het zelfde principe is als de maglev treinen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oeps.. en waar komt de energie vandaan die dit draaien in stand houdt?
(Een maglev trein is ook een energieslurper!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk door de zelfinductie van de spoel? En door de magnetische flux.
Het filmpje is -alhoewel het er zeer geloofwaardig uit ziet, bedrog.
Ik heb hetzelfde formaat Nd magneten die er ook precies zo uit zien maar die hebben gewoon twee polen , het kan zijn dat de onder en bovenkant noord/zuid zijn maar het kan ook een magneet zijn die links/rechts hun noord en zuidpool hebben (ik ga even van de getoonde magneet in het filmpje uit.)

Nog wat anders, zelfs al was het een monopool, dan nog zou de spoel niet gaan spinnen, wat wel zo kan zijn is dat in werkelijkheid de twee spijkers op een wisselspanningbron aangesloten zitten en dan gaat ook met een gewone magneet het spoeltje draaien met de frequentie van de gebruikte wisselspanning.
Je ziet meen ik ook dat de uiteinden van het spoeltje, waar ze de spijker raken , ontdaan worden van hun isolatielaag, anders immers zou er geen stroom via de spijkers aan het spoeltje gegeven kunnen worden.
In het filmpje zou men dat doen om die 2.5 V (oid) te meten
die de spoel op zou wekken tijdens het draaien, in wezen meet men dan via een spijker en de aan de andere spijker plakkende magneet de spanning die het spoeltje KRIJGT.

Buiten beeld zit vast iemand die een toongenerator en een versterker bedient, om het spoeltje met een langzame wisselspanning te starten en hem steeds sneller laat draaien door de frequentie op te voeren.

Dus de enige truc is dat men een magneet tovert die twee dezelfde polen hebben, wat bij een tweepolige magneet niet kan (een magneet KAN meer polen hebben maar steeds evenveel noord- als zuidpolen.)

Mocht iemand mij zo een magneet kunnen leveren als in het filmpje met werkelijk maar een pool, dan heb ik daar een substantieel bedrag voor over..........!