Ik heb gele zwavel verbrand, wat zijn de reactieproducten?

Bij het verbranden van de zwavel ontstaat een stroperige bruine stof die stolt, lijkt op een metaal. Hoe heet deze stof, of is het nog steeds zwavel??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (3)

SO3, ik hoop dat je niets hebt ingeademd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de verbranding van zwavel ontstaat SO3.
Maar SO3 is een gas en geen stroperige bruine stof.
Weet je zeker dat het zwavel was?
De SO3 die bij de verbranding gevormd wordt reageert direct met het vocht in de lucht onder vorming van een zwavelzuur-mist.

Toegevoegd na 5 uur:
Dom, dom, dom.
Uiteraard ontstaat er geen SO3 maar SO2. Excuses.
Feit blijft dat er geen stroperige bruine stof gevormd wordt.
(SO2 kan katalytisch worden omgezet in SO3)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij verbranding van vast zwavel is het verbrandings product Zwaveldioxide SO2 en Zwaveltrioxide SO3 allebei zwaar giftige gassen. De bruine reststof is een vervuiling van het oorspronkelijk zwavel. en zeker geen metaalachtige stof