Als je wordt neergeschoten heb je dan de tijd om terug te schieten?

In CSI zie je weleens 2 mensen tegenover elkaar die elkaar onder schot houden. Als persoon 1 schiet en persoon 2 in het hoofd raakt, heeft persoon 2 dan genoeg tijd om te beseffen dat persoon 1 heeft geschoten en om dan terug te schieten? Laten we zeggen met een reguliere afstand tussen persoon 1&2 van zo'n 3-4 meter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dit ligt er heel erg aan waar het persoon geraakt word; als het persoon in een (niet zo heel belangrijk) ledemaat word geraakt, blijf je bij bewustzijn en zou je terug kunnen schieten.
Maar wanneer er door je borst (hart) word geschoten of door je hoofd, dan is het anders; wanneer een fitaal lichaamsdeel geraakt word, verlies je (in de meeste gevallen) je bewustzijn. Maar misschien zou je in een laatste reflex een schot kunnen lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee op het moment dat je in je hoofd geraakt word, heb je geen besef meer.
12 jaar geleden
Dit is mogelijk. Dit gebeurt natuurlijk niet zoals normaal. Je kunt niet perse richten op diegene die je net heeft geschoten door je kop.

In zo'n situatie zitten je hersens in 'standby mode'. Je staat klaar om de trekker over te halen bij een verkeerde beweging o.i.d. Als je wordt geraakt dan heb je nog genoeg tijd om een kleine beweging te maken, namelijk het overhalen van de trekker. Zodra je wordt geschoten, heb je nog de mogelijkheid dat je net terug schiet. Ik weet niet of het door pijn komt of iets anders, maar het kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me inderdaad wel mogelijk als laatste reflex
12 jaar geleden
Als je in je hoofd geraakt wordt is dat niet mogelijk meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet. Er zijn verhalen bekend van mensen die met een hoofdwond naar de eerste hulp gingen, zonder knockout te zijn geweest, en er daar pas achter kwamen dat ze in t hoofd geraakt waren door een kogel die al dan niet voor iemand anders was bedoeld.
Ja dat is mogelijk.
In ledematen dan is je bewustzijn nog in orde.
In je hart is iets minder, maar ja dan kan het ook, want je zuurstof is nog niet uit de hersenen, maar dan moet je wel snel zijn.
In de hersenen kan ook mits er geen fitaal deel is geraakt.
Er zijn zelfs verhalen waar mensen nog met een kogel in hun hoofd lopen is omdat het te gevaarlijk is om hem weg te halen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Met fitaal deel in de hersenen bedoel ik o.a. de Hypothalamus.