Calciumoxide is een basevormend oxide met chemische formule CaO. Een andere naam voor calciumoxide is ongebluste kalk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumoxide

En ja, ook gebluste kalk bestaat:

Calciumhydroxide of gebluste kalk is een witte vaste stof met chemische formule Ca(OH)2 die maar matig in water oplost.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumhydroxide
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volledig en duidelijk! Bedankt Cindy! +10

Andere antwoorden (5)

Calciumoxide is een basevormend oxide met chemische formule CaO. Een andere naam voor calciumoxide is ongebluste kalk.

Calciumoxide is een wit poeder en het wordt gemaakt door het element calcium te oxideren met zuurstof of door de thermische ontleding van calciumcarbonaat (CaCO3), waarbij CaO + CO2 (kooldioxide) ontstaat. De thermische ontleding wordt bij 500 tot 550 °C uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongebluste kalk is Calciumoxide, CaO. Ongebluste kalk wordt gemaakt van kalksteen uit Belgie en Frankrijk. De kalksteen wordt verbrand in ovens. De sintels en de nu ontstane witte kalk (CaO) worden gescheiden en het kalk wordt tot poeder gemalen. Met water reageert dit poeder heel heftig en wordt er bij temperaturen tot 85 graden Calciumhydroxide, Ca(OH)2 gevormd. De afgekoelde gebluste kalk is nog lange tijd in staat om op stoffen in te werken. Een dierenhuid of -lijk in ongebluste en daarna met water begoten kalk is na een maand onherkenbaar verteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij klopt je antwoord niet helemaal. Juist ONgebluste kalk is in staat om iets sneller te laten verteren, niet de gebluste kalk zoals in je antwoord staat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ongebluste kalk is een wit kalkpoeder dat wordt gemaakt door kalksteen te verbranden. Als je het ‘blust’ met water ontstaat een reactie waarbij energie vrijkomt, waardoor temperaturen tot wel 85 graden Celsius worden bereikt. De suggestie is dat (on)gebluste kalk een lijk letterlijk laat oplossen: na ongeveer een maand zou het onherkenbaar zijn verteerd. Maar dat is een mythe. In 2012 nam een groep Belgische onderzoekers de proef op de som met een stel varkenskadavers. Ze begroeven zes varkens: twee met ongebluste kalk eroverheen, twee met gebluste kalk en twee zonder kalk. Na zes maanden groeven ze de kadavers weer op om ze te onderzoeken. Hun conclusie? “Hoewel veel literatuur het tegenovergestelde beweert, laat deze studie zien dat de vertering van de kadavers tijdens de eerste zes maanden wordt vertraagd door zowel gebluste als ongebluste kalk.” Wil je dus zorgen dat een lijk snel verteert, zorg er dan voor dat er juist géén (on)gebluste kalk in de buurt is…
Ongebluste kalk is niets meer en minder dan Carbid. Door hier gedoseerd water bij te voegen komt acetyleengas vrij. Door gebruikmaking van dit princype werden vroeger de eerste voertuigen verlicht met carbid-lampen. Tegenwoordig wordt carbid nog volop gebruikt voor het produceren van acetyleengas t.b.v. autogene lasapparatuur en snijbranders....

Toegevoegd na 3 minuten:
Het carbid-schieten wordt trouwens steeds populairder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas voor de laatste schrijver: Carbid is calciumcarbide CCa2 en is beslist geen ongebluste kalk (CaO). Het wordt bereid in een elektrische oven uit gebrande kalk (CaO) en cokes of antraciet en wordt gebruikt in de bereiding van acetyleen (ethyn, C2H2), wat weer gebruikt wordt in bijvoorbeeld snijbranders wegens de zeer hete vlam wanneer gemengd met zuivere zuurstof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beadnkt voor je heldere antwoord, helaas niet helemaal volledig. Ik mis je antwoord op gebluste kalk. Wel een +
Als ik me niet vergis:heb ik vroeger geleerd dat ongebluste kalk geblust wordt door er water op te doen, het geen er dan overblijft is gebluste kalk en een brandbaar gas ookwel acetyleen genoemd, en dit werd vroeger op de l.t.s. gebruikt om autogeen te lassen. Maar ik kan het fout hebben, en als mijn verhaal niet goed is graag wat het dan moet zijn, want in scheikunde ben ik niet goed.