Hoe werkt een neutralisatiereactie exact?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je neutralisatiereactie intypt op google, komt er "neutralisatiereactie wikipedia" te staan. Klik daarop, en je hebt een exact antwoord ;) (ik weet niet hoe ik een link moet versturen via deze app, anders had ik je de link even doorgegeven, evenals het bijvoegen van een nieuw stuk antwoord) maar hopelijk heb je antwoord op je vraag.

Het beste antwoord

Een zuurgraad wordt bepaald door OH- en H+ ionen; geloof ik. Als je dan dus deze bij elkaar gooit vormen OH- en H+ samen H2O. Dan zijn er geen losse OH- / H+ ionen meer en dus is er geen sprake meer van een extreem zuur / base. Natuurlijk blijven er meestal wel een paar OH- of H+ ionen over dus is het niet exact geneutraliseerd maargoed. Snap je het idee?

Bijv.

HCl + NaOH --> H+ + Cl- + Na+ + OH- --> H2O + NaCl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een neutralisatiereactie is een chemische reactie die optreedt wanneer één of meerdere stoffen worden geneutraliseerd met behulp van een reagens. De pH-waarde is na dit soort reacties neutraal (pH = 7), wat impliceert dat bij een dergelijke reactie meestal water wordt gevormd.