wat als je iets afvuurt en de mondingssnelheid is gelijk aan de snelheid waar je je mee voortbeweegt in tegenovergestelde richting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Datgene dat je afvuurt zal geen horizontale verplaatsing tov de omgeving hebben. Voor de schutter zal er niet veranderen: je kan nog steeds op je achtvolger schieten. Een toeschouwer zal zien dat de achtervolger tegen een stilhangende kogel op rijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het afgeschoten projectiel zal net zo snel van je af vliegen, als wanneer je stil had gestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de snelheid van het projectiel zal niet veranderen, zodra het het afschietmechanisme heeft verlaten heeft het een eigen snelheid t.o.v. de omgeving, onafhankelijk van de senelheid van het voorwaerp waarmee het is afgeschoten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou de kogel/granaat tov de niet bewegende plaats stilstaan en vallen.
Zou je dus met een F16 vliegen met mach 1.5 en naar achteren schieten met een mondingsnelheid van pakweg 450m/s , dan zouden de kogels recht naar beneden vallen.
Veel wapens gebruiken overigens de energie van het patroon om zich te herladen, via een slede oid.
Vandaar dat een pistool met een even lange loop als een revolver die goede trommelaansluiting heeft op de loop, bij gebruik van dezelfde munitie de kogel uit de revolver een hogere mondingsnelheid hebben dan die uit het pistool.
Ook de terusslag is navenant feller.
Een zwaar wapen geeft -met dezelfde munitie- een minder felle terugslag dan een licht wapen.
Als je ooit een met een Glock geschoten hebt , begrijp je precies wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De iets zal daarna, dus na afvuren, recht naar beneden vallen, gezien vanuit een waarnemer die stilstaat. Om misverstanden te voorkomen, met einsteins relativiteitstheorie heeft dit niks te maken.