wanneer vind er een redoxreactie plaats?

Wanneer weet je bij bijvoorbeeld een scheikunde opgave waar gevraagd wordt om een reactievergelijking op te stellen, dat je te maken hebt met een redoxreactie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

bij een redoxreactie veranderen de oxidatiegetallen van meerdere atomen (hoeft niet van alle atomen). Dit betekent dat er elektronenoverdracht heeft plaatsgevonden tussen atomen/moleculen. Dit is makkelijk te zien door de oxidatiegetallen uit te rekenen en te vergelijken voor en na de reactie. voorbeeld van een redoxreactie is:Fe(s) + Cu2+ → Fe2+ + Cu(s). hierin zie je dat ijzer voor de reactie neutraal is, oxidatiegetal 0 en koper is positief geladen, oxidatiegetal +2. na de reactie is ijzer positief geladen en heeft als reductor opgetreden. hij is nu oxidatiegetal +2, want hij heeft 2 elektronen overgedaan aan het koperatoom dat daardoor nu neutraal (oxidatiegetal 0) is. Het atoom dat elektronen afstaat is de REDuctor en het atoom dat opneemt de OXidator, vandaar ook de naam redox.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super! Dankjewel