Ja, 1 kubieke meter lucht (1x1x1m) heeft een gewicht van 1,29 kilogram. Lucht bestaat uit 79% uit stikstof en 21% uit zuurstof (ofwel O2), zuurstof alleen weegt 1,43 kilo per kubieke meter.
Gassen die lichter zijn dan lucht stijgen op, bijvoorbeeld helium weegt maar 180 gram per m3.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Absoluut, zoals gezegd bestaat lucht uit meer dan alleen zuurstof (vooral stikstof). Deze stoffen hebben allemaal een massa. Lucht heeft een theoretische molaire massa van 28,97 g/mol. Het hangt er natuurlijk van de hoeveelheid lucht af hoe zwaar het is.

Toegevoegd na 52 seconden:
De 2 in O2 wordt trouwens niet geschreven in superscript, maar subscript
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lucht bestaat uit stikstof (N2) zuurstof (O2) Kooldioxide (CO2) en nog edelgassen zoals Helium. Natuurlijk heeft lucht een gewicht, alleen merken wij dat niet. De luchtdruk (het gewicht van alle lucht boven ons) is gelijk aan een waterkolom van ca 10. m hoog. Dit is een atmosfeer, dus ca. 1 kg/cm2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een liter lucht heeft een massa van ongeveer 1.29 gram wanneer de druk 1013 HPa en de temperatuur 20 Graden Celsius is.
Dit kun je alleen meten in een plaats waar de opwaartse kracht van de verplaatste lucht uitgeschakeld is.
Als je bijvoorbeeld een sterke container van 1000 ml die je op een nauwkeurige balans legt, vacuum trekt en dan weer weegt, blijkt hij 1.29gram zwaarder geworden te zijn, uitgaande van bovenstaande omstandigheden.
Vergeet bij de eerste weging niet de dop mee te wegen.....

Ik gebruik de term ongeveer omdat de lucht niet overal dezelfde samenstelling heeft ( lucht bestaat gemiddeld genomen uit ongeveer 21% O2, 78% N2, 1% Argon en waterdamp, CO2 alsmede kleine hoeveelheden andere gassen maar dat kan verschillen per plaats)

Toegevoegd na 3 minuten:
De container moet naast sterk ook vormvast zijn, de onderdruk mag het volume ervan niet veranderen. Alleen bij hoog vacuum (restdruk < 1HPa) kan men de massa van lucht voldoende nauwkeurig bepalen.
Wanneer de druk anders is kan men deze met de gaswetten van Boyle- Gay Lussac) corrigeren.