hoe meet je de snelheid van een neutrino ? cern project

hoe kun je met "langzame" electriciteit ( computers, magneten ) iets meten wat sneller gaat dan het licht ????

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Allersimpelst: Neutrino's komen vrij bij bijvoorbeeld een supernova.
Wanneer er plots een significant grotere hoeveelheid Neutrino's gedetecteerd worden op het moment dat er een supernova is waargenomen (het licht is duizenden tot miljoenen jaren onderweg), kan je zeggen dat de snelheid van de neutrino met redelijk nauwkeurigheid gelijk is als dat van het licht.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bastanovum heeft gelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve dat het in relatie tot het CERN project niet klopt. Die maken hun eigen neutrino's en schieten die naar ergens in Italië. Het is lastig snelheid meten van neutrino's als je niet weet waar ze vandaan komen en welke afstand ze hebben afgelegd.
ronaldP
11 jaar geleden
Je hoeft dus geen snelheid te meten wanneer je vast kan stellen dat de snelheid waarmee ze reizen gelijk staat aan da van het licht. Bovendien werpt een nutrinobombardement tijdens het aanschouwen van een supernova geen enkele vraag op waar deze vandaan komen. Je hebt gelijk dat dit geen antwoord geeft hoe e.e.a. is opgesteld bij CERN en aan de Italiaanse kant. Ik heb getracht het meest simpel aan te geven hoe je kan weten dat neutrino's met de snelheid van het licht reizen.
Eigenlijk is het hele experiment nutteloos omdat men dat al weet. Dit was dan ook meer een grensverleggende experiment van de manier van detectie waarbij een fout grote verwarring zaaide. De meting ging trouwens aan de hand van GPS satellieten met hun atoomklokken. De snelheid van detectieapparatuur hoeft niet snel te zijn als het maar nauwkeurig is. Men heeft vervolgens maanden te tijd alles te analyseren en de waardes te herleiden.
ronaldP
11 jaar geleden
Erm... Moet niet zijn: detectie ging aan de hand met gps... maar dmv referentie aan gps... De detectie gebeurt nl. met neutrino detectors die ook in het CERN staan opgesteld.

Andere antwoorden (1)

Als eerste, de neutrino's bleken niet sneller te gaan dan het licht. Dat bleek uiteindelijk een meetfout te zijn.

Het meten op zich is heel eenvoudig (behalve dan dat de benodigde apparatuur uitermate gevoelig en complex is). Je meet op een punt het vertrek van van de neutrino's. Op een ander punt meet je de aankomst. En de afstand gedeeld door de reistijd is de snelheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
De snelheid van de verwerking van de meetgegevens doet daarom niet terzake.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi uitgelegd! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vindikook!!