Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan je een dun houtje makkelijker aansteken dan een dik blok?

Om de haard aan te maken gebruiken we dunne gehakte houtjes. Met een prop papier kan je dat prima aan het branden krijgen. Waarom kan dat niet bij een groot stuk hout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voor vuur, is behalve zuurstof en brandstof ook een hoge temperatuur nodig. Een klein houtje bereikt die hoge temperatuur eerder dan een groot blok en dus ontvlamt het eerder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, juist wel dus. Het stukje dat ontvlamt, wordt onmiddellijk omgeven door hout dat nog niet in brand staat en dat deel straalt dus nog een lagere temperatuur af op het omliggende deel waardoor dat deel ook langzamer heet wordt en dus langzamer in brand zal komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lucht wordt eerder heet dan het hout en dus zal het kleine houtje eerder een hogere temperatuur bereiken.

Andere antwoorden (2)

Een dunner blokje heeft naar verhouding meer oppervlakte, en kan dus makkelijker branden.
Ook is een dun stukje hout vaak droger dan een dik stuk.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Ik sluit me GEHEEL aan bij de andere 2 antwoorden. Allebei goed.

Ik kan er nog aan toevoegen dat bij een dun houtje de vlammen er helemaal omheen gaan en dat helpt ENORM

Zie maar bij een lucifer: houd je hem brandend rechtop dreigt het vlammetje soms bijna uit te gaan. In ieder geval duurt het best lang voor het hete stuk bij je vingers is.

Houd je hem horizontaal brand hij feller EN sneller

Houd je hem ondersteboven (bijv als je een waxinelichtje aan wil steken zonder het uit het houdertje te halen) brandt het meestal zo snel dat je vingers (er) eerder aan zijn dan het kaarsje.
(Lees meer...)
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede toevoeging +

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding