Heeft iemand een proef voor ocean thermal energy conversion?

nodig voor mijn profiel werkstuk
voor meer informatie over otec:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_thermal_energy_conversion

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je wilt temperatuur verschillen gebruiken om energie op te wekken.
De oceaan is op grotere diepte 4 graad celsius warm. In de tropen aan de oppervlakte ca 25-27 graad.
Nu bestaan er stirling motoren die kunnen draaien op een temperatuur verschil van 11 graden. (is te vinden op internet).
De goedkoopste stirling motor die ik ken kost een paar euro en is van karton (zie link). Is een zelfbouw model.
Dat ding werkt niet al bij 11 graad maar wel op een kop heet water. (50 graad verschil ruwweg).Ik weet proefondervindelijk dat dat kartonnen ding, mits nauwkeurig gebouwd, werkt.
Een proef zou je kunnen uitvoeren met een aquarium met 2 lagen water, gescheiden door een niet geheel afsluitende plaat in het midden waarbij je de bovenste helft verwarmt (dompelaar) en de onderste helft voorziet van ijsblokjes voor koeling.
Om een stirling te verwarmen/koelen zal je dan alleen nog een goede warmte geleiding naar die warme en koude kant van het motortje moeten maken. De koude temperatuur geleiding uiteraad geïsoleerd houden van het warme water en omgekeerd.

Als je hier wat in ziet....succes er mee, is wel veel werk.
Mijn zoon heeft vorig jaar dit onderwerp laten liggen en voor een ander technisch onderwerp gekozen. Is wel in overweging geweest. Graag zie ik dan de resultaten , bv via een youtube filmpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dank is groot ;) ik ga in iedergeval overleggen met de andere personen waarmee ik mijn pws ga maken, ik zat al veel moeilijker te denken dan dit (gesloten circuit met propaan/amonnia) Gr Jasper

Andere antwoorden (1)

In het klein nabootsen van de effecten lijkt me het leukst en het interessantst. In het algemeen vinden leraren het geen probleem om je een eindje op weg te helpen, dus ik zou daar als eerste een balletje opgooien. Daarnaast kun je eens op Youtube naar filmpjes van simpele experimenten zoeken. Altijd makkelijker als je iets een keer gezien hebt, dan wanneer je het zelf moet verzinnen (al is dat wel deel van de lol, wat mij betreft!). Succes!