Hoe komt het dat een gum plastic kan laten smelten?

Als je een gum en plastic balpennen lang in een pot laat staan en ze raken elkaar, dan zie je na lange tijd (een paar jaar) dat de balpen vervormt is (en de gum is ook aardig 'oud') vaak zitten ze aan elkaar vast gesmolten. Het plastic ziet er echt gesmolten uit.
Weten jullie hoe dat kan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik kan alleen maar vermoeden dat er phtallaten (weekmakers) in de gum zitten, die kunnen het plastic van de pen blijkbaar aantasten en verweken.
Maar om het zeker te weten moet je van beide (zowel gum als pen) de exacte chemische samenstelling weten, en die zal je wel niet hebben... :-)
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, helaas die heb ik niet. Maar alvast bedankt voor het antwoord. De gum was harder geworden, brokkeliger, dus je zou het best bij het rechte eind kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn de hardere gelere gummen die het doen, niet ze zachte witte gummen.

Andere antwoorden (1)

Thermoplastisch kunststoffen zijn eigenlijk vloeibaar, ze hebben echter een hele hoge viscositeit,
Als de zwaartekracht echter langdurig zijn werk in een richting kan uitoefenen, vervloeien ze in elkaar.