Waarom moet een comparator altijd meteen na een sensor worden geplaatst?

De comparator zet het analoge signaal om in een tweewaardig signaal; maar waarom moet de comparator dan per se meteen na de sensor worden geplaatst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

omdat op een systeembord word gewerkt met een 5volt spanning, en een 0 volt, dus aan uit, een sensor doet verschillende waarnemingen en geeft dus verschillende uitkomsten, om dit een aan/uit spanning te geven, gaat de comparator het vergelijken met een ingestelde spanning. zo komt er een 5 of 0 volt spanning uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Misschien begrijp ik het niet goed, maar waarom kan de comparator dan niet bijvoorbeeld achter een invertor staan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of kan dit wel gewoon?
Reddie
11 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Een invertor is al een digitale component, en die verwacht alm een 0/1 signaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eh, een invertor is een gelijkrichter, niet een digitale component.

Andere antwoorden (4)

Als een sensor een analoog signaal afgeeft heb je een comparator nodig omdat de ander componenten van je schakeling (logische poorten, cellen, e.d.) alleen met een digitaal signaal overweg kunnen.

Met digitaal bedoel ik een tweewaardig signaal zoals je noemt in je vraag, dat is dan aan of uit, 1 of 0, b.v. Een analoog signaal kan alle waardes aannemen tussen de gerezen van de sensor bijvoorbeeld 0.2 of 0.8 etc. Als je bijvoorbeeld aan een logische poort, die 1 of 0 verwacht, een analoog signaal aanbied zal die het niet (goed) doen. Als je teveel aanbied kan die zelfs stuk gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De "blanco voor de comparator versus de zender is GEEN signaal (oftewel ruis).
Een langere draad kan meer storingen en ander invloeden opdoen die voor de draad van de sensor dan anders kunnen zijn.
Door de draad van de sensor zeer kort te houden zou de "blanco draad" vrijwel geen signaal "oppikken" en wordt derhalve weggelaten.

Het doel is dan ruis of andere toevallige signalen (of gewoon storing) te minimaliseren en de sensor zodoende een tov. de ruis een zo nauwkeurig mogelijke , ongestoorde detectie te kunnen laten doen.

Tegenwoordig zit de atmosfeer vol met stoorsignalen, draadloze telefonie (Gigahz bereik) tv/radio(megahzbereik)
en inductie/capacitieve beinvloeding , doorgaans 50Hz of harmonischen, speciaal wanneer met dimmers (triacs0 gewerkt wordt die, ondanks ontstoring nog een bende elektromagnetische vervuiling produceert.

Ik heb hetIR en lichtspectrum en de (vaak hoogfrequente knippering van bv. spaar- en ledlampen nog maar even buiten beschouwing gelaten, daar dezen niet door een gewone draad gemakkelijk opgepikt kunnen worden.

Overigens kunnen leds behoorlijk storen , vooral monochromatische leds kunnen een redelijke spanning en stroom opwekken als ze beschenen worden.

Storing kan dus uit de meest bizarre hoek komen, zoals capacitatieve invloed op breadboards.
Dus de draad kort houden is een eenvoudige wijze om ongewenste invloeden te beperken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit jouw sensor komt een signaal dat ergens tussen 0 en 5 volt ligt. Alleen zullen andere onderdelen van het systeembord alleen 5 of 0 volt doorgeven... Als je geen comparator na je sensor plaatst, wordt het signaal omgezet in 0 of 5 volt, en ben je de extra informatie dat de sensor doorgeeft kwijt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je eerst nog andere componenten (of gewoon meer afstand) tussen de sensor en de comparator plaatst, kan het te beoordelen signaal vervormd of afgezwakt worden en krijgt de comparator wellicht een onjuiste ingangswaarde, waardoor het resultaat wat de comparator oplevert fout kan zijn.