Hoe snel bederft binnenshuis stilstaand kraanwater?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In principe bederft leidingwater in Nederland niet, maar als de leidingen te lang boven de 20C zijn heb je kans op Legionella. Ook als leidingwater te lang stilstaat, een week of langer, kan er van sommige leidingen of kranen metalen in het water komen. Om dit te voorkomen kun je, als het te warm is of als je langere tijd bent weg geweest, het best de kranen een aantal minuten flink door laten stromen en de wc een paar keer doorspoelen.

Water bederft niet. Er komt hooguit wat in wat kan bederven, en het gaat een beetje muf smaken naar verloop van tijd.

In de waterleiding of in een fles of kan? In de koelkast of voor het open raam? Kwaliteit (mineraal gehalte), temperatuur (bacteriegroei), omgeving (hoeveelheid en soort bacteriën) en licht zijn bepalend voor de houdbaarheid van (kraan) water. Water in de koelkast zal dus langer goed blijven dan in een auto waarin de temperatuur tot 50 gr kan stijgen. Ook water in de waterleiding is beperkt houdbaar en het is dan ook aan te bevelen de kraan even open te zetten als je terug komt van vakantie of de wc een paar keer door te spoelen, voordat je water consumeert. Het water in mijn waterleiding is op dit moment al 22 gr C. Er is geen sluitend antwoord op je vraag te geven omdat je de omstandigheden niet goed definieert. In de 17e eeuw namen de VOC schepen voor 10 maanden water mee. Nog wel het beste water wat in NL verkrijgbaar was en wel uit de wezenbronnen op Texel. Na 2 a 3 maanden begon het water te "leven" en kwamen er beestjes in voor. Men dronk het water met de dichtgeknepen neus (stank) en de tanden op elkaar om de beestjes er uit te filteren. Die werden dan uitgespuugd. En dan te weten dat ze nog 5 maanden te gaan had. Gemiddeld 10% van de opvarende stierf onderweg, maar de meeste niet door het drinken van bedorven water, maar wel door scheurbuik (vit C), beriberi (vit B1), malaria, etc. Overigens leerden we in militaire dienst nog water uit de sloot te drinken door een chloortabletje toe te voegen (standaard uitrusting van de soldaat). Ook het water in mijn camper drink ik nog na een paar weken en ik heb de 70 al gehaald. M.a.w. ook als is het water in de leiding een tijdje niet doorgespoeld, ziek zul je er niet van worden, maar de fijnproever proeft wel het verschil.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100