Hoe kan het dat bij het adiabatisch comprimeren van lucht, de temperatuur ook toeneemt?

Ik kan me dan niet voorstellen wat er op molecuul niveau gebeurd en hoe de temperatuur stijging ontstaat. Want bij het comprimeren van de lucht nemen de botsingen tussen de moleculen toe, en dat betekend een hogere druk, maar waar komt dan de temperatuur stijging vandaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het punt is dat de botsingen van de luchtmoleculen niet alleen plaatsvinden tussen elkaar maar ook tussen de moleculen en de wanden van het recipiënt waarin de lucht zich bevindt. Als je gaat comprimeren geeft de zuiger dus ook energie af aan de moleculen op zich. Dit uit zich in de temperatuursverhoging.

Je hebt dus én een drukverhoging (meer botsingen tussen moleculen onderling) én een temperatuursverhoging (energietoevoer door (tijdelijk) meer botsingen met een bewegende zuiger).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat ik snap hoe het werkt: Bij het adiabatisch comprimeren van lucht, wordt het volume kleiner, en daardoor neemt de bewegings snelheid van de moleculen toe, groter dan ong. 330 m/s op zee niveau bij 293 K. Dus omdat de afstand tussen de moleculen kleiner wordt, neemt het aantal botsingen toe per tijdseenheid (stijging druk?) en daarmee de beweginssnelheid van de moleculen (stijging temperatuur?). De stijging van druk heeft blijkbaar met de afstand tussen de moleculen te maken en daarmee de krachtenbalans tussen botsen en afstoten en het aantal botsingen per tijdseenheid. En de Temperatuur meer met de bewegingssnelheid van de moleculen. Klopt mijn redenering?

Andere antwoorden (2)

Bij compressie oefen je een kracht uit, met als gevolg een afgelegde weg.
Kracht maal weg is energie, die in dit geval tot uiting komt in temperatuurverhoging.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat snap ik! Als je dus lucht comprimeerd, dan voeg je arbeid (kracht maal weg) toe aan het gas.
Maar waarom wordt deze arbeid dan omgezet in drukverhoging + temperatuurverhoging? En waarom dan niet alleen druk verhoging?
Er bestaat al een model dat dit gemakkelijk beschrijft; het 'Botsende-deeltjes-model'. Dit model beschrijft een chemische reactie als het gevolg van botsingen tussen deeltjes. Als twee stoffen met elkaar reageren moeten de moleculen van die stoffen elkaar tegenkomen. Als ze elkaar tegenkomen, zullen ze met elkaar botsen. Slechts een klein gedeelte van de botsingen leidt uiteindelijk tot een reactie. We noemen deze botsingen effectieve botsingen.

Het aantal effectieve botsingen neemt toe door het vergroten van de concentratie en/of het vergroten van het contactoppervlak/verdelingsgraad. Ook verhogen van de temperatuur zorgt voor meer effectieve botsingen.
Algemeen kun je stellen dat:
- hoe meer deeltjes botsen, hoe meer botsingen zijn effectief;
- hoe harder deeltjes botsen, hoe effectiever zijn de botsingen.

Een aantal factoren kunnen een een rol spelen, denk hierbij aan;
Druk, temperatuur, verdelingsgraad, concentratie, enthalpie etc.
Dit geldt voor elk aggragratie toestand. Waarbij lucht natuurlijk een gasvormig medium is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zowel in de natuurkunde als in de scheikunde.