Hoe werkt dat een product dat uv stralen tegen houd?

Ik heb het over cremes en smeersels, maar ook over bv een zonnebril.
Waarvan wordt het gemaakt en kan je het zelf apart maken of kopen?
En hoe maak je dan bv een uv lamp, dat juist die stralen geeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Eigenlijk zijn er twee manieren waarop je UV stalen kunt tegen houden:
1) Door het te weerkaatsen (reflectie)
2) Door het op te nemen (absorptie)

Afhankelijk van het product of methode wordt een van de twee of een combinatie van de twee gebruikt.

Cremes bevatten vaak een molecuul (meetal oxybenzone) dat uv-straing opneemt. Dit is populair omdat het niet zichtbaar is. Echter de laatste tijd is er steeds meer kritiek op omdat het mogelijk de energie van de uv-straing gebruikt om kanker verwekkende stoffen te maken. Daarom zijn crèmes die gebruik maken van stoffen die het uv-straing weerkaatsen in opkomst. Voorbeelden hiervan zijn titanium of zink oxides, mica e.d. (dit zijn mineralen). Vooral titanium dioxide kan wit uitslaan een mica geeft een soort glinsters. Dus ze worden niet altijd toegepast. Titanium dioxide wordt is makkelijk aan te komen zit ook in tandpasta en muurverf e.d.
Sommige crèmes gebruiken een mengsel van de twee type stoffen.

Een zonnebril weerkaats uv-staling en neemt het ook op. Het plastic in de bril laat amper uv-staling door en een klein deel van de straling wordt weerkaats. Ook normaal glas houd veel uv-licht tegen. Toch is verstandig een goed gekeurde bril te gebruiken omdat je ogen nog gevoelig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar met die creme zou je toch wel bruin kunnen worden? Hij zou toch enkel de stralen tegenhouden die je huid verbranden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt helemaal van het soort crème af. UV stalling wordt vaak onder verdeeld in UVA, UVB en UVC. Heel bot gezegd:
- UVA zorgt voornamelijk voor huidkanker, huidveroudering en dat je bruin wordt.
- Van UVB wordt je huid rood eh verbrand.
- UVC wordt door de atmosfeer tegen gehouden. Volgens mij houden worden alleen avobenzone, ecamsule, oxybenzone, titanium dioxide, en zinc oxide gebruikt in crèmes om ook UVA tegen te houden. Andere crèmes houden alleen UVB tegen. Misschien ben er een paar vergeten, maar als een meetal staat het wel op de verpakking welke straling UVA en/of UVB een crème tegenhoud. Soms staat er ook broad spectrum, voor UVA+UVB.