wat bepaald de kleur van iets?

Waarom is bijvoorbeeld water blauw? en waarom is zilver zilverkleurig. Wat maakt goud tot goudkleurig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

De weerkaatsing van licht op hetgeen je ziet bepaalt de kleur. Zonder licht geen weerkaatsing en dus ook geen kleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een kwestie van weerkaatsing van het licht dat er op valt. Als je wit licht uit elkaar rafelt krijg je alle kleuren van de regenboog. Sommige voorwerpen absorberen één of meer van die kleuren en kaatsen die niet terug. Je oog ziet dan het restant en dat bepaalt dan de kleur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een combinatie van de kleur van het licht dat er op schijnt, en het absorptievermogen van de stof.

Wit licht bestaat uit rood, groen en blauw.

Als je op iets blauws met wit licht schijnt, absorbeert dit het rode en het groene, en weerkaatst het blauwe. Dus zie jij het als blauw.
Schijn je met een rood licht op iets blauws, dan wordt het kleurloos.
Denk maar aan de oranje straatverlichting waarbij je vaak de kleur van een auto die er onder staat geparkeerd niet kan herkennen.
11 jaar geleden
De kleur wordt bepaald door (uiteindelijk drie factoren)
Het emissisSPECTRUM van het licht.
Het absorbsiespectrum van het voorwerp.
De gevoeligheid van je ogen.

Dit behoeft enige toelichting:

De zon geeft alle kleuren weer.
Alleen hogedruk gasontldingslampen (HID), koolbooglampen en witte leds(6000K) komen daarbij in de buurt.

Gloeilampen geven voornamelijk de kleuren weer tot 2700Kelvin, er zit dan ook weinig blauw in.

Gasontladigslampen als spaarlampen en TL buizen geven maar doorgaans 4 kleurlijnen weer.
Om die reden zijn de laatste lichtbronnen niet goed in staat de echte kleur van een voorwerp te laten zien.

Daarom lijkt een kleur binnen vaak heel anders dan buiten.

Het voorwerp zelf kan absorberen en reflecteren, niet geabsorbeerde kleuren worden gereflecteerd.
Dit absorbsiespectrum kan zeer grillig zijn.

Zo kaatst goud alle kleuren terug (tot zelfs diep infrarood ) maar blauw absorbeert het, dat geeft de unieke kleur aan goud .

Onze ogen zijn verschillend gevoelig voor 650 545 en 455 nM (de pieken van de kleurgevoeligheid van onze ogen.)
Deze kleurgevoeligheid is per mens en zelfs per situatie verschillend. Dat merk je als je bijvoorbeeld aan fel groen licht bent blootgesteld voor enige tijd. Daarna lijkt alles wat meer rood dan normaal.
Dat trekt bij. Maar onderlinge verschillende gevoeligheid van de ogen is een vaak voorkomend feit.