als je aceton en hexaan bij elkaar gooit, ontstaat er dan een oplossing of een emulsie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gooi er uberhaupt maar niet mee ;)

Het beste antwoord

Aceton is polair, maar kan zowel mengen met polaire als niet-polaire stoffen. Dit komt door de twee methyl zijgroepen.
Hexaan is polair en kan mengen met polaire stoffen.
Aceton en hexaan kunnen dus met elkaar gemengd worden en vormen géén emulsie: een emulsie is namelijk een mengsel van twee stoffen die níet mengen.
Een oplossing is het ook niet, omdat er geen vaste stof in is opgelost.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het vormt samen trouwens wel een goed oplosmíddel

Toegevoegd na 8 minuten:
Aah foutje: hexaan is inderdaad apolair, het is een alkaan.
Maar het kan met aceton mengen, omdat aceton met beide stoffen (apolair en polair) kan mengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hexaan is apolair toch? er wordt aan alle kanten van het molecuul even hard getrokken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk! Ik was even in de war..
Mn scheikunde is alweer diep weggezakt merk ik :s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha oke.. Maar aceton kan dus toch met apolair mengen door die twee methylgroepen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WeirdAli dat is helemaal juist: "aceton kan dus toch met iets apolair mengen door die twee methylgroepen" Die methyl groepen zijn namelijk apolair. Aceton kan ook in water oplossen. Het is wel zo dat je echt pure aceton moet hebben. Als er water bijkomt dan kiest aceton toch voor water en krijg je een twee fase systeem/emulsie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, gelukkig DrDaan! Ik begon al aan mezelf te twijfelen..
Polair en apolair zijn ook niet helemaal abstracte begrippen, dus ik raakte een beetje in de war, maar het klopt dus wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slagroom op de taart: als je wil weten of een oplosmiddel (aceton in dit geval) beter oplost in polaire of apolaire mengsels, dan moet je het verdelingscoëfficiënt weten.
Zie de Wiki voor een uitgebreid uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdelingsco%C3%ABffici%C3%ABnt
Aceton lost idd beter in water op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja, en moleculen met een polair en een apolair deel heten dan "amfifielen" (aceton, bv.) en kunnen fungeren als surfactanten: dat zijn dus de stoffen die een emulsie kunnen stabiliseren. De molecuul van aceton is daar te klein voor (het polaire en apolaire gedeelte te dicht bij elkaar) Je krijgt een beter resultaat met grote organische moleculen zoals b.v. zeep of lecithine.