Een kanaal vol gooien met gif om de aziatische karper te stoppen, is dat echt nodig?

Lake Michigan in de Verenigde Staten wordt bedreigd door een invasie. Een invasie van duizenden vraatzuchtige karpers. Aziatische karpers om precies te zijn.
Ooit Amerika binnengebracht voor de viskweek, maar na overstromingen kwamen ze in de Amerikaanse natuur terecht en die natuur dreigen ze nu massaal te koloniseren. Het zijn vreetzakken zonder natuurlijke vijanden, die zich razendsnel voortplanten en de inheemse vissen als baars en zalm bedreigen.
En ze zijn Lake Michigan inmiddels tot op een paar kilometer genaderd. Men heeft daar nu gekozen voor een drastische aanpak: het zeven kilometer lange kanaal dat de grote rivieren verbindt met Lake Michigan wordt helemaal volgegooid met gif.
Zo hoopt men de opmars van de Aziatische karper te stuiten.
Zou er echt geen andere manier zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je ook voor de foto

Het beste antwoord

Volgens dit artikel moet de electrische barriere, die als een noodoplossing diende, worden stilgezet voor onderhoud. De vissen die zo schadelijk zijn zijn tijdens overstromingen uit de Missisippi ontsnapt en bedreigen nu Lake Michigan. De sportvisindustrie aldaar verdient 7 billioen dollar per jaar en schijnbaar wil niemand die Aziatische vissen hengelen. Die vissen schijnen ook nog te pas en te onpas uit het water te springen en zo de dagjesmensen in hun bootjes op te schrikken.
Zodra de stroom weer aan staat zullen ze een antistof in het water gooien om het water te herstellen. Ze verwachten dat naast de karpers vooral niet-sportvis-vissen zullen omkomen.
Biologen zitten er bovenop, hopelijk is de schade niet al te groot.
Aan de andere kant, als er maar een vissoort zou overgebleven is dat ook een beetje saai, niet alleen voor de sportvissers.
Weer aan de andere kant: de oceanen worden leeg gevist: is dat nou nodig ? Straks hebben we geen andere vis te eten behalve die 'sier'karpers (zullen niet lekker smaken anders was iedereen gelukkig: moet je kijken wat een joekels, kun je een heel dorp mee voeden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gelet op de dreiging lijkt me dit wel een barbaarse, maar hopelijk ook een effectieve methode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hiervan eerder een documentaire op tv gezien.
Ze schijnen inderdaad alles op te vreten, en men heeft alles geprobeerd om die beesten te stoppen, dus geloof me, als ze zulke drastische maatregelen gaan nemen , dit echt wel nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Napalm gooien, Vietnam terugbombarderen naar het stenen tijdperk,beetje gif op de visjes gooien, bij uncle Sam moet dat kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt diervriendelijk is het niet, en erg zonde van die schitterende beesten... Maar ja, wat moet dat moet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hun vinden het wel dat het nodig is, maar het zal nooit helpen.
Natuurlijk zijn er andere en beter methoden, maar de vissen brengen te weinig geld op.
Zouden ze net zo veel opbrengen als zalm, dan was er totaal geen probleem, dan werden ze gewoon weggevangen en verkocht.
Als ze nu met gif gaan werken, dan verstoren ze het hele ecosysteem met alle gevolgen van dien.
Als dat weer hersteld is, dan komen de karpers alsnog het meer in.
Zelfs een eend kan aan zijn poten viseitjes menemen, zo het meer in, maar ook een boot, honden, mensen ,kunnen ongemerkt eitjes verplaatsen.
Die kans is niet zo groot, maar is mogelijk.
Ze zullen het uiteindelijk nooit redden, misschien laat de natuur er wel een visziekte uitbreken onder deze karpers en alles is hersteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dikke plus ed!