Een blacklight geeft UVA licht af meestal 350-400nM
waardoor fluorescerende materialen als katoen en fluoverf, hesjes etc oplichten.
Deze stoffen zetten het nauwelijks waarneembare UVA om in kleuren licht waar ons oog veel gevoeliger voor is.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het hangt echter van de fluorescerende stof zelf af in welke kleur licht het omgezet wordt.
Omdat UVA een licht is van een hogere energie (de fotonen hebben meer energie dan die van zichtbaar licht) zorgen ze dat elektronen in de fluorescerende stof aangeslagen worden en deze zitten dan tijdelijk in een hogere energiebaan.
Dit is slechts tijdelijk, als deze elektronen terugvallen naar hun oorspronkelijke baan geven ze een foton (lichtdeeltje af die een kleur heeft met een lagere energie.
Dit zijn dan golflengten die TOTAAL anders zijn dan de blacklight afgeeft, die stof geeft dus werkelijk licht af!
Je kunt er ook merktekens in waardepapieren, verdampte lichaamsvocht en andere dingen meer opsporen die je normaal gesproken niet ziet.
Blacklight die met ontladingslampen of UV leds wordt opgewekt is in lage sterkte niet erg schadelijk maar de hoeveelheid die sommige zonnebanken en de zon afgeeft kan wel schadelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

een soort lamp die een soort van blauw licht uitstraalt die vaak mooi ziet op witte dingen verder weet ik er ook niet veel van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Wat is het wet, hoe werkt het. Als je niet echt informatie kan geven slaat zo'n antwoord nergens op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en zo'n reactie slaat ook nergens op