Als de lens van een camera rond is, waarom zijn de foto's dan vierkant?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
scherp+!
paulus811
13 jaar geleden
Je zou je ook kunnen afvragen waarom een beeldscherm niet rond is. Onze ogen zijn dat immers ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rechthoeken kan je veel effiecenter uit papier halen makkelijker printen en is exacter te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd leuke vraag !

Het beste antwoord

De lichtgevoelige sensor is vierkant. De Lens is rond omdat dat een stuk makkelijker is in het slijpproces en de mogelijkheid geeft om zowel staande als liggende foto's te maken. Foto's zijn overigens niet vierkant, maar rechthoekig in de verhouding 4:3 en soms 16:9.

Toegevoegd na 36 seconden:
Trap ik er nog zelf in ook. Ook de lichtgevoelige sensor is rechthoekig.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 6x6 films (vroegah....) had het gekund.. ;)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, een plusje voor de smile op m'n gezicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1:1 is een vierkant formaat dus daar ga je :) en 3:2 komt ook veel voor bij DSLRs en in het analoge tijdperk was het ook veelal 3:2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_%28image%29