Hoe komen licht deeltjes(fotonen) aan zijn energie om de lichtsnelheid te behalen?

Normaal als je iets een snelheid geeft is daar energie voor nodig. Hoe komen licht deeltjes(fotonen) aan zijn energie om de lichtsnelheid te behalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Een foton IS een pakketje energie. Energie in elektromagnetische vorm, om precies te zijn.

Het elektromagnetische veld breidt zich met de lichtsnelheid uit. Vandaar dat een foton zich met de lichtsnelheid beweegt (althans, in een vacuüm).

Een foton wordt gecreëerd door een proces in een atoom. Bijvoorbeeld doordat een elektron dat een hoge energie heeft, terugvalt naar een situatie waarbij dat elektron een lagere energie heeft. Het energieverschil (dus: de hoeveelheid energie die het elektron bij die overgang kwijtraakt) wordt uitgezonden in de vorm van elektromagnetische straling - dus in de vorm van een foton.

Een foton krijgt zijn energie dus tijdens zijn ontstaan.

Fotonen kunnen ook op andere manieren ontstaan, bijvoorbeeld wanneer een deeltje en een antideeltje elkaar vernietigen. Ook in dat geval levert de energie die daarbij vrijkomt, de energie van het foton.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja, een foton hoeft niet tot de lichtsnelheid te worden versneld, zoals een gewoon deeltje. Een foton is een pakketje elektromagnetische straling; daardoor kán het zich alleen maar met de lichtsnelheid voortbewegen.

Een gewoon deeltje kan *niet* met de lichtsnelheid bewegen. Als je een gewoon deeltje zou versnellen, zou het bij hoge snelheden zwaarder worden. Het kost dan meer energie om het - nu zware - deeltje nog verder te versnellen. Als je die energie hebt, wordt het deeltje door de nog hogere snelheid nog zwaarder, waardoor verdere versnelling nog meer energie zou kosten.

De hoeveelheid energie die nodig is om een gewoon deeltje tot aan de lichtsnelheid te versnellen, is oneindig. Vandaar dat dat niet zal lukken.

In feite komt dat doordat een gewoon deeltje rustmassa heeft: het heeft een massa wanneer het stilstaat. Bij versnelling wordt die massa 2, 3, 4, 5, enzovoort keer zo groot als de rustmassa.

Een foton heeft echter geen rustmassa. Daardoor heeft een foton geen oneindige energie wanneer het met de lichtsnelheid beweegt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus licht wordt niet oneindig lang doorgestuurd?
Ik heb net een afbeelding van Galaxies gezien. Dat licht heeft er 29miljoen jaar over gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor 't lichtdeeltje zelf, is er geen tijd verstreken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja hoor, licht gaat oneindig lang door, tenzij er iets verandert aan de ruimte zelf. Of tenzij het wordt opgevangen natuurlijk. Een foton dat door jou wordt gezien, of dat op jouw CCD valt, is definitief verdwenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryo:
"Als je die energie hebt, wordt het deeltje door de nog hogere snelheid nog zwaarder."
Dat zwaarder worden: is dat omdat 't vanwege de zwaartekracht zich niet ongestraft van massa (gerelateerd aan de plaats waar 't op dat moment is) kan verwijderen?
Cryofiel
14 jaar geleden
@mmm, nee, da's de relativiteitstheorie. Overigens vond ik een fout in de Wiki-pagina over het foton (die in jouw (verwijderde) antwoord stond). Wiki zegt: "
Wanneer een elementair deeltje en zijn antideeltje botsen, kan alle massa worden omgezet in een energierijk foton.
" Dat kan niet. Als alle massa wordt omgezet, moeten minimaal twee fotonen ontstaan. Anders is de wet van impulsbehoud geschonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien moet je 't aldaar dan even verbeteren?
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, als ik mijn oude accountgegevens nog kan achterhalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha... PC gecrasht? Of nooit je password genoteerd? ;) @3 posts hoger:
Kan je fotonen wel goed omschrijven zonder de relativiteitstheorie erbij te halen? (Vraag - geen bewering.)
Cryofiel
14 jaar geleden
Voor een echte beschrijving moet je natuurlijk alles erbij halen. Voor een afdoende beschrijving denk ik - even snel geredeneerd - dat je de relativiteitstheorie niet nodig hebt. Je hebt wel de quantummechanica nodig. Zonder de quantummechanica heb je een klassieke elektromagnetische golf. Met de quantummechanica kun je die golf alleen waarnemen in de vorm van discrete fotonen.

Andere antwoorden (3)

Het gevolg van kernfusie in de zon geeft ons energie in de vorm van licht en warmte. Dit gebeurt op alle sterren. Lichtdeeltjes is dus energie die zijn snelheid, straling krijgt tijdens de fusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je slaagt voor foton in deze werkelijkheid, dan bezit je alle energie om je als zodanig te bewegen en de lichtsnelheid is je beloning van je foton-hoedanigheid...

Het is een natuurconstante, alles hoort bij elkaar, net zo als foton en licht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een foton ontstaat diep in de zon als vier atomen waterstof doormiddel van kernfusie over gaan in een atoom helum. Dit helium is een fractie lichter als de vier waterstof atomen. Dit komt omdat hiernaast een foton ontstaat. Deze foton bereikt de rand van de zon bij toeval naar miljarden jaren, en dit zien wij als licht. De snelheid heeft hij gekregen bij zijn ontstaan.