De kern van de Aarde is een kernreactor.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.geoneutrino.nl/Publications/NRC-2008-05-20.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker.

Elke ster is een natuurlijke kernreactor. De zon dus ook. De zon levert ons al bijna 5 miljard jaar schone kernenergie!

Ook de warmte in de aarde komt voor een groot deel van het verval van radioactieve elementen. Of je dat een 'kernreactor' wilt noemen is een definitiekwestie, feit is dat een groot deel van onze aardwarmte afkomstig is van radioactieve processen.

Toegevoegd na 3 minuten:

Volgens de Bron hieronder produceren de radioactieve processen in het binnenste van de aarde een vermogen van 16 duizend gigawatt. Dat is gemiddeld 32 mW per vierkante meter aardoppervlak.

Toegevoegd na 10 minuten:

In de tweede Bron en de derde Bron hieronder kun je lezen dat er ook echte natuurlijke kernsplitsingsreactoren hebben bestaan. Deze hebben enkele honderdduizenden jaren gefunctioneerd, ruwweg tussen de 2,0 en de 1,7 miljard jaar geleden, bij Oklo in Gabon. Ze produceerden al die tijd een geschat gemiddeld vermogen van zo'n 100 kW.
Cryofiel
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Die 'schone kernenergie' van de zon is zo schoon nog niet, want de effecten op ons milieu zijn desastreus. De reactie is in zijn eentje verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde, we moeten industrieën en onze hele levensstijl aanpassen om het tij een beetje te keren!