Wanneer kan je zeggen dat het 'benauwd' is?

Dit heeft volgens mij te maken met luchtvochtigheid en temperatuur.
Maar zijn er waarden vastgesteld waardoor met feitelijk kan stellen dat het benauwd is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.3K

Het beste antwoord

Het is een combinatie van temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. De dauwpuntstemperatuur is een maat voor benauwdheid. Zie tabel en bronnen.

Dew Point Human Perception, Rel. Humidity at 32.2°C
>24°C Extremely uncomfortable 62%
21 - 24°C Very humid, quite uncomfortable 52% - 60%
18 - 21°C Somewhat uncomfortable for most 44% - 52%
16 - 18°C OK for most 37% - 46%
13 - 16°C Comfortable 31% - 41%
10 - 12°C Very comfortable 31% - 37%
<10°C A bit dry for some 30%
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als ik het goed heb ligt de grens op 75% luchtvochtigheid...

Hiernaast is het een samenloop van de factor temperatuur en de factor luchtvochtigheid die het benauwd maakt...

Afgelopen maandag was het bijvoorbeeld in mijn woonplaats 29 graden en dan is het met een luchtvochtigheid van 67% ook al erg 'drukkend benauwd'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless geeft een goed antwoord.
Maar verschilt ook van persoon tot persoon.
Hoge temperatuur plus hoge luchtvochtigheid geven een benauwd gevoel.
Dat begint bij de meeste mensen al bij 25 graden en 70 procent luchtvochtigheid.
AWM
14 jaar geleden
Als de energie die je moet leveren om te ademen, om lucht te krijgen al een aanslag is op je lichaam, dan heb je het benauwd...

Maakt niet uit hoe heet, hoe koud, hoe luchtvochtig of hoe oud je bent... Voor de een is dat nog niet onder extreme inspanning en voor de ander is het al in rusttoestand...

Dus weer puur subjectief...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me raar, maar het zou best kunnen.
Meestal als je zegt: het is benauwd, dan begrijpen mensen wat je bedoelt.. Het zou raar zijn als iemand dan zegt: Nee, dat kan helemaal niet: Het is nog niet deze temperatuur en deze luchtvochtigheid.... Dat doet er dan niet toe.