Als voorbeeld neem ik een gaschromatograaf.
Je injecteert een monster, en daarvan wordt gemeten hoeveel van component A erin zit...
Hiervoor maak je bijvoorbeeld een kalibratielijn. Je meet steeds de hoeveelheid A die in de oplossingen zitten.

Daarom wordt er aan de oplossingen een interne standaard (IS) toegevoegd. Dat is niets meer dan een stofje dat ook door de detector zal worden gedetecteerd, maar verder niet stoort met, of invloed heeft op component A (waar je dus de concentratie van wil bepalen.)

Stel bij meting 1, heb je een concentratie A van 5 mg, en een concentratie van de IS is 10 mg.

Bij meting 2 heb je een concentratie A van 0,9 mg. Normaal zou je die waarde gewoon hebben opgeschreven. Maar omdat de IS gemeten wordt op 9 mg, weet je dat er niet genoeg is toegevoegd. (want dat had hier ook 10 mg moeten zijn)... Nu kun je de concentratie van A corrigeren, A is dus eigenlijk 1,0 gram...

Dus het is een soort controle...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je dat bij een chemische analyse gebruikt: ter controle van je meting / apparatuur en/ of ijklijn. Bij een interne standaard weet je wat je verwachten kan.
Maar het kan ook prima een vastgelegde procedure zijn die binnen een bedrijf of afdeling geldt. De bedoeling is dan dat ieder weet wat in bepaalde situaties gedaan moet worden of juist niet.
Eigenlijk is je vraag te vaag, in welke situatie gebruik je de IS?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chemische analyse.