Alle planten nemen koolstof op uit het milieu. Een gedeelte van dat koolstof is de radioactieve isotoop koolstof-14 (C14). Wanneer dieren die planten eten, krijgen zij ook de C14 binnen. Zolang een plant of dier leeft, neemt het voortdurend koolstof en dus ook C14 op. Wanneer dat levensvorm sterft, blijft de C14 radioactief vervallen. Dus verhouding van C14 tot gewone koolstof zal dus steeds kleiner worden. Deze verhouding van C14 tot gewone koolstof is dus maatgevend voor hoelang geleden iets stierf.

Verder lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/C14_dating
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Radiometrische datering is een techniek om de ouderdom van materialen te bepalen, die gebaseerd is op radioactief verval van natuurlijke isotopen. Er bestaat een groot aantal verschillende methoden, elk gebruikmakend van een ander isotopensysteem, en elk verschillend in onzekerheidsmarges, kosten en de tijdsschaal waarop ze toepasbaar zijn:voor uitgebreide uitleg zie link
fremar