Is het altijd zo dat wij geuren van zaken die ongezond zijn ook als onaangenaam ervaren?

Of zou het ook kunnen zijn dat we een geur lekker vinden van iets dat ongezond of gevaarlijk is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Meestal wel, maar kijkende naar een eerder gestelde vraag, die over ozon, zie ik meteen een uitzondering. O3 is giftig en ruikt heerlijk...

Maar grosso modo klopt het dat dat giftige geuren afstoten intuïtief...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Geuren beoordelen is een persoonlijke zaak. De een vindt het lekker terwijl de ander het minder of zelfs als vies ervaren. Er zijn mensen die bezinedamp lekker vinden. Dit is zeker weten niet goed voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is niet altijd zo.Ik vind b.v. benzine niet onaangenaam ruiken, de zee ruikt heerlijk, maar je moet het beiden niet drinken.Er zijn wel meer dingen te bedenken, maar als je denkt dat iets lekker is, kan het onaangenaam ruiken,of precies andersom.Dit is ook wel met voedsel het geval, een "stinkkaas"kan heerlijk smaken,iets wat heerlijk ruikt smaakt soms bitter of zuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, is niet altijd zo. Een roker kan bijvoorbeeld genieten van de geur van z'n tabak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat er een direct veband is tussen de geur en het al dan niet gezond zijn van iets. Ik vind dingen als patat bijvoorbeeld lekker ruiken, maar gezond is dat absoluut niet natuurlijk. Tevens is het ook zo dat de waarneming van geur subjectief is, wat ik vind stinken vindt jij misschien heerlijk ruiken en andersom..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind de geur van fosforzuur best aangenaam...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn organismen in de natuur die juist een "lekkere"geur afscheiden om te misleiden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat lekker ruikt en niet wordt ook deels aangeleerd.

Wij leren te vinden dat poep stinkt, Maar onze eigen scheet meestal niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijdens mijn studie natuurkunde werkte ik eens aan het etsen van elektronische chips. Toen ik de zuurkast opende, rook ik een heerlijke bloemetjesgeur.

Mijn begeleider vertelde me dat dit niet de bedoeling was. De stof die zo lekker rook, moest beslist in de zuurkast blijven, en worden afgezogen. Ik weet niet meer precies hoe het goedje heette, maar het was iets op basis van tolueen.

Het was zwaar kankerverwekkend, en het rook heerlijk naar bloemen.

Ook cyanide/cyaankali schijnt goed te ruiken - naar amandelen om precies te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, het meest duidelijke voorbeeld hiervan is cyanide.
Dat is een zeer dodelijk vergif, dat heerlijk naar amandelen ruikt.

(Eigenlijk is het andersom, want in amandelen zit een minuscuul kleine hoeveelheid cyanide. Daar hoef je echt niet bang voor te zijn, voordat je een dodelijke hoeveelheid cyanide binnenkrijgt van amandelen, ben je allang ontploft door de grote hoeveelheid die je gegeten hebt.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zegt 'altijd' dus één tegenvoorbeeld is al genoeg voor een negatief antwoord.

Chocola! Ik vind het heerlijk ruiken maar het is wel ongezond.

Antwoord: nee