Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je vaststaande meetwaarden hebt voor de uitrekking, wat moet dan op x-as en wat op y-as bij een grafiek voor uitrekking+kracht bij een elastiek?

Ik moet een grafiek maken voor een proef van natuurkunde, van de uitrekking van een elastiek en de kracht die je daarbij uitoefent. Ik had uitrekkingen van 5, 10, 15 en 20 cm. vastgesteld, en daarbij heb ik bepaalde waarden van kracht in Newton afgelezen. Nu moet ik een grafiek maken maar weet ik niet wat op de x-as moet en wat op de y-as.. ik denk dat de uitrekking op de x-as moet omdat je die al had vastgesteld voordat de proef begon, maar ik ben er niet zeker van en bovendien hangt er een cijfer vanaf. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

uitrekking op de x-as, dat zijn de te meten punten, kracht op y-as.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is de gewoonte om de variabele die je zelf bepaald op de x-as te zetten en de gemeten waarde op de y-as. In jou geval zet je uitrekking vast en dan meet je de kracht die er voor nodig is, dus moet de uitrekking op de x-as.

Als je een formule hebt bijvoorbeeld y = x^2 dan is x je input en y de uitkomst (output). Je geeft uitrekking als input en krijgt (meet) een uitkomst de kracht die hiervoor nodig is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding