In een sauna kan de temperatuur oplopen tot 105 graden celcius, maar waarom kookt je zweet dan niet?

Ik ben een keer op vakantie in Rusland geweest en in het hotel had je ook een sauna. In die sauna was het ongeveer 100 c +... Ik vraagde me toen af waarom mijn zweet niet kookt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

De temperatuur in een sauna kan bovenin inderdaad oplopen tot 100 gr C.
Zo,n temperatuur kan goed verdragen worden mits de luchtvochtigheid maar laag is. In een goede droge sauna is dit minder dan 7%. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een stoombad met een relatieve vochtigheid van 100% is daar een temperatuur van 50 graden Celsius al erg heet. Hierom kan een löyly heel even als erg heet worden aangevoeld.
In de sauna kan de lichaamstemperatuur tot 39 graden Celsius oplopen. De bloedvaten verwijden zich, de huidporiën gaan open en de zweetklieren worden in werking gesteld. Als gevolg van de zweetreactie wordt de huid hierdoor weer afgekoeld. Omdat het vocht uit het bloed wordt gehaald, zal dit in volume afnemen en daarmee de bloeddruk doen dalen. Hiermee wordt aangegeven dat men wel op tijd moet drinken.
De verblijftijd in een sauna varieert van 6 - 20 minuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap het nu zo'n beetje, dankje!

Andere antwoorden (4)

als je zweet zou koken zou je van binnen ook koken dus dat gaat niet

je gaat zweten omdat je lichaam aan het proberen is zoveel mogelijk warmte kwijt te raken
als je niet zou zweten zou je ook gaan hijgen net als een hond en een varken want die kunnen niet zweten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom moet je er ook op tijd uit!

Je zweet kookt niet omdat je voortdurend zweet en dat zorgt voor verkoeling. Een droge sauna van 100 graden voelt veel minder heet aan dan een vochtige sauna van b.v. 80 graden. Dat komt doordat de gevoelstemperatuur door de luchtvochtigheid hoger lijkt.

Ik hoorde een keer een verhaal van iemand in de sauna dat een oude kennis van haar een hartaanval had gekregen in de sauna. Iedereen dacht dat hij daar lekker met zijn ogen dicht lag te relaxen. Totdat iemand was opgevallen dat deze meneer er na twee uur nog lag. Bleek hij wel helemaal 'verbrand' te zijn van binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lucht in een sauna is al verzadigd en kan geen waterdamp meer opnemen.

Verder is het zo dat je huid op dat moment geen 105 graden C is. Het is binnen je lichaam ongeveer 37 graden. Er is dus een temperatuurgradiënt tussen je lichaam en de buitenlucht. Er is dan ook een luchtlaag om je heen dat minder warm is dan 105 graden. Dat komt omdat er geen sprongen in temperatuur kan zijn tussen verschillende lagen in een thermodynamisch systeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een sauna is de relatieve vochtigheidsgraad zo laag dat de 'gevoelstemperatuur' veel lager ligt dan op de termometer staat. In de sauna verdampt je zweet aanvankelijk bijna direct. Als je er wat langer zit wordt je wel nat. De lichaam is dan veel koeler dan de omgeving (gewoon ca. 37 graden) waardoor het zweet niet gaat koken.
Veel gemaakt foutje is een ketting met een (metalen)hanger om te houden. Deze 'los'van het lichaam te laten bengelen en vervolgens rechtop te gaan zitten waardoor het hangertje ineens wel contact maakt met je lichaam. Dan is dat vaak behoorlijk pijnlijk. De hanger heeft dan wel de temperatuur van de sauna en is niet afgekoeld door je lichaam.