Is het mogelijk een zwart gekleurde vlam te maken?

Afhankelijk van de materiaal (brandstof en of reactiestoffen) kan er verschillende kleuren vlammen ontstaan. Maar is het mogelijk in praktijk of theorie een zwarte vlam te maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Nee, je kunt geen zwarte vlam maken door bepaalde reactiestoffen te gebruiken. Die reactiestoffen zorgen ervoor dat de vlam licht van een bepaalde golflengte gaat uitzenden. Zwart is echter geen licht van een bepaalde golflengte, maar de afwezigheid van licht. We zien zwarte objecten alleen in contrast met andere, meer licht gevende objecten.
Een voorbeeld van een gloeiend object dat er zwart uitziet, is een zonnevlek. Zo'n gebied op de zon is minder heet dan de omgeving, en daardoor contrasteert hij met de rest van het zonsoppervlak. Als je een zonnevlek door een klein gaatje zou bekijken, zou je merken dat hij nog zeer veel (rood en geel) licht uitzendt. Dat hij zwart lijkt, komt dus niet door bepaalde reactiestoffen.
WimNobel