Hoe krijg je een constant voltage bij windmolens?

De ene keer draaien ze harder dan anders, hoe zorgt men voor een constant voltage (of een constante snelheid)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien een beetje uit het niets, maar we maken een ontwerp dat golfenergie omzet in elektrische energie, (uit zeegolven). Ook hier zijn de golven niet altijd even hoog en hard. Nu we willen we kijken of we het systeem wat in in windmolens is toegepast ook bij ons ontwerp kunnen toepassen. Iemand ideeën hoe?
Bij voorbaat dank.

Het beste antwoord

De snelheid van de rotorbladen wordt geregeld zodanig dat het in sync blijft met het stroomnet door de pitch van de rotorbladen een beetje te draaien.(tekening zegt meer dan 1000 woorden)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar het grootste zit in de AC-DC-AC omvormer (wissel-gelijk-wisselspanning) hierdoor helpt de turbine de frequentie aan te passen aan het net. maar ook op de centrale moeten ze soms bij regelen net zoals de vraag kan variëren kunnen kan ook het aanbod variëren.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat ik hier een plaatje gevonden heb dat het ook voor de leek inzichtelijk maakt hoe de wind meer of minder grip zal krijgen op de bladen van een windturbine als je die bladen (alledrie tegelijk) een beetje verdraait aan hun bladvoet.
Daarmee kan een automatisch regelsysteem de draaisnelheid constant houden als de wind in kracht verandert.
Plaatje bij antwoord
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Met ouderwetse windmolens kon men vroeger zoiets niet doen.
Daar verandert de snelheid wél als ineens de windsnelheid anders wordt. Die snelheidsvariaties zijn ook niet zo’n groot probleem als je koren aan het malen bent, of water aan het pompen.
Wel kan de molenaar de molen met een rem tijdelijk helemaal stil zetten, zodat hij zeilen op de wieken kan uitrollen, waardoor ze bij zwakke wind meer windkracht vangen.
Bordensteker
9 jaar geleden
En sóms draaien ze op de dag met heel weinig wind echt zichtbaar veel langzamer, maar dan doen ze ook niet echt mee met het stroom opwekken. Er wordt geen versnellingsbak naar een andere versnelling geschakeld of zo; de tandwieloverbrenging heeft een vaste verhouding.
Er bestaan trouwens ook "direct drive" windturbines waarvan de generator ontworpen is om stroom op te wekken terwijl hij met hetzelfde toerental draait als de waarmee de bladen ronddraaien.
Een simpele dynamo bestaat uit een draaiende magneet en een spoel waarin die magneet wordt rondgedraaid. Je zult vast begrijpen dat (bij gelijkblijvend toerental) geldt: hoe sterker de magneet die wordt gebruikt, hoe hoger de spanning is die de spoel genereert.

Bij generatoren doen ze het zo: in plaats van een magneet gebruiken ze bekrachtigings-spoelen. De spanning op die spoel wordt geregeld. Het is dus net alsof je een magneet gebruikt met een instelbare sterkte van het magnetisch veld.

Consequentie is natuurlijk: hoe sterker de bekrachtigings-spoel wordt bekrachtigd (dus: hoe sterker de magneet in de dynamo), hoe zwaarder dat die draait. Dat is logisch omdat het vermogen bij dat toerental toeneemt door een hogere belasting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Dat vind ik nou een mooie uitleg! Want naast bladhoekverstelling zal er altijd nog een stukje fijnafregeling nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een mooie uitleg die helaas incorrect is, ten eerste is het geen simpele dynamo maar een generator, en een generator is een dynamo, maar een dynamo geen generator...toeren worden geregeld door de wieken waarbij de pitch wordt aangepast voor een continue toerental t.o.v. de wind óf een versnelling die onafhankelijk van de windsnelheid een gelijk toerental houdt...magnetisch afremmen wordt niet genoemd als optie op de volgende (zeer uitgebreide website)
http://www.ni.com/white-paper/8189/en/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
U beweert dat ik dingen beweer die ik helemaal niet beweer, maar dat is dan gewoon weer een kwestie van goed lezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja lezen.... het was een reactie op het verhaal van bordensteker...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw verhaal daarintegen is een potpourri die niks beantwoordt van wat de vraagsteller wil weten...namelijk hoe krijg je dat voltage constant?