Zijn onze " eigen " kerncentrales in Borssele en Doel ( bij Antwerpen ) even kwetsbaar in het geval dat een Tsunami Nederland en België zou treffen?

Toegevoegd na 47 seconden:
...even kwetsbaar als de kerncentrales in Japan die in de buurt van de kust staan ...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

nederland hoeft niet te vrezen voor een tsunami. het is geografisch gezien niet mogelijk om zo iets mee te maken in nederland. de noordzee is inderdaad te ondiep (zoals eerder gezegd) en engeland werkt als een schild tegen de tsunami die zou ontstaan als er in de atlantische oceaan een aardbeving zou plaatsvinden.

verder zijn de meeste duinen rond de 20 meter hoog, een tsunami haalt dat niet zomaar. in japan is er sprake van een aardbeving van 8.9 op de schaal van richter (extreem sterk) en dan waren de golven maximaal 10 meter hoog, modaal zelfs 4 meter!

en tussen japan en het epicentrum lag niks en was de afstand heel klein. dus in nederland hoef je daar echt niet voor te vrezen... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow als ik jouw antwoord kan verifiëren dan is er hoop . Gelukkig . Ik snap je punt met Engeland dat vóór ons land voor bescherming zorgt . +

Andere antwoorden (3)

Deze is veel kwetsbaarder, daar hij niet is ontworpen voor aardbevingen en tsunami's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, onze installaties zouden met de grond gelijk gemaakt worden (en de meeste andere gebouwen ook). Zowel bij de beving als de golf...

We hoeven ons hier alleen geen zorgen te maken over zware aardbevingen en vloedgolven (Europa, en dan vooral noord Europa, is geologisch erg stabiel en de Noordzee is niet diep genoeg voor een dergelijke vloedgolf) dus zijn onze gebouwen (dus ook de kerncentrales) niet gebouwd om dergelijk natuurgeweld te weerstaan. Gebouwen zo aardbeving bestendig maken is een behoorlijk dure grap dus zoiets doe je niet als het niet nodig is.

In Japan wordt gebouwd om aardbevingen te weerstaan en de kusten zijn beschermd tegen de meest voorkomende vloedgolven. Deze aardbeving en bijbehorende golf was echter zelfs voor Japanse begrippen extreem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kerncentrale borssele kan een beving van 5.2 aan en is bestand tegen overstroming hoogst gemeten beving in deze streek was 3.0 eeuwen geleden deze is vele malen veiliger dan die in Japan omdat deze meer back up systemen (7stuks) tevens is deze beveiligd tegen waterstofexplosies