Het is net zoiets als bij de vraag: "wat is het verschil tussen dieren en koeien?" Elke koe is een dier, maar niet elk dier is een koe.

Hetzelfde geldt voor energiebronnen en brandstoffen. Elke brandstof is een energiebron (althans, zodra je hem verbrandt). Maar niet elke energiebron is een brandstof. Neem bijvoorbeeld de wind: dat is wel een energiebron, maar geen brandstof.

Andere voorbeelden van energiebronnen die geen brandstof zijn, zijn: getijdenenergie, zonne-energie, waterkracht.

Ook kernenergie is strikt genomen wel een energiebron maar geen brandstof, maar voor het gemak kijkt men niet zo nauw en wordt de grondstof voor kernenergie (uranium, plutonium, waterstof, deuterium, thorium en dergelijke) voor het gemak ook wel "brandstof" genoemd.

Cryofiel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met "energiebronnen" wordt gedoeld op alles waarvan we energie kunnen krijgen.
Een aantal energiebronnen zijn stoffen die kunnen verbranden en zo energie leveren. Maar dat is dus maar een deel van alle energiebronnen.

Toegevoegd na 23 minuten:
In de bron zie je belangrijkste energiebronnen in Nederland (+ de hoeveelheid energie die uit elk van die bronnen werd gehaald in Nederland 2012. Een deel van deze bronnen zijn stoffen die door verbranding hun energie leveren en dat zijn dus brandstoffen:"aardgas, steenkool, kernenergie, biomassaverbranding (hout, plantenresten). De andere genoemde energiebronnen zijn dus geen brandstoffen: wind, zon, geconcentreerde zon, waterkracht.

Merk op dat diverse energiebronnen niet zijn genoemd. Dat komt omdat het aandeel daarvan in de NL energievoorziening minimaal is.

Voorbeelden van andere energiebronnen die tevens brandstof zijn:
biogasverbranding, olieverbanding.
Voorbeelden van energiebronnen die geen brandstof zijn:
spierkracht van mens/dier, aardwarmte
9 jaar geleden
Iedere brandstof is een energiebron, niet iedere energiebron is een brandstof.
Aardgas is bijvoorbeeld een brandstof en een energiebron.
Water is ook een energiebron, maar geen brandstof omdat er in het proces van het opwekken van energie geen water wordt verbrand.